• skogsblomma

Klädsel på julbord med jobbet???

Snälla hjälp mig! Vad tycker ni är en lämplig klädsel för ett julbord med sambons företag på en herrgård en lördag?

Jag var först inne på klänning men det tycker sambon är alldeles för uppklätt. Han tycker i princip att jeans räcker. Iofs känner han personerna bättre än jag, men han har inte jobbat där så länge och har aldrig tidigare varit på julbord eller liknande med dem.

Nu är jag inne på kjol, finare topp och kavaj. Är det för uppklätt? Det matchar kanske snarare klädsel kostym för herrar. Då ser det ju dumt ut om sambon kommer i jeans. Tycker ni att kostym eller åtminsone kavaj och finbyxor är passande eller för uppklätt för herrarna vid ett sådant julbord?

Vem av oss två har alltså mest rätt? Hur ska ni själva och era respektive klä er till ev. julbord?

• Svar på tråden Klädsel på julbord med jobbet???
  • skogsblomma

Snälla, någon kan väl hjälpa mig med detta. Det måste ju vara många som ska på julbord.

• skogsblomma

Ok, tack för det. Men det är inte så enkel och strikt stil på kjolen och kavajen jag tänkt ha, utan lite festligare variant. Kan det ändå passa bra?

• Eljomika

Jag ska på julbord på lördag, ska vara uppklädd trots att sambon ska ha jeans och skjorta.

• Skogsstjärnan

Beror kanske lite på vad det är för företag också? Vissa är ju "finare" än andra....

Vi var på julfest i helgen och jag hade festtopp i silver och svart kjol med tyll som stack fram. Gubben hade kostymbyxor och skjorta. Passade bra in med alla andra. Det fanns både de som var mer och mindre uppklädda. Männen hade antingen kostym eller jeans och snygg skjorta.

• SVejsan

Julbord är ju en av de tillfällen många tar chansen att klä upp sig till jag tror att du kommer vara mer "rätt" klädd än din sambo. Dessutom så verkar det ju vara ett litet mer påkostat ställe ni skall på - så jag tror att allmänna klädstilen där ligger på ickejeans-nivå när det gäller företagsgäster.
    På mitt jobb så går vi för det mesta i jeans på jobbet men så fort det är julbord så åker klädstilen upp några snäpp...

• Åke Vilse

Hellre finast i sällskapet än sunkigast

Ta en kjol och topp och kavaj och känner du dig för uppklädd när de andra kommer så ta av dig kavajen.
    Eller ta klänning med kofta. Är de andra "finare" än dig tar du av koftan.

• Flizan30

Håller med Åke: hellre finast än sunkigast. Snarare så tycker jag att det känns ltie fel att gå klädd i jeans p en herrgrd. Klänning eller kjol tycker jag helt klart! Ta gärna e kofta över så kan du ta av dig den om dem andra också är fint klädda

• skogsblomma

Tack för alla svar. Det är roligt att få medhåll Nu måste jag bara få medhåll av sambon också.

• Atikin65

På mittjobbs julfest är det allt  från jeans till glitterklänning....Så jag själv ska nog har jeans....men vi ska inte heller vara på en herrrgård.....

• Glam

skogsblomma:
    Jag tycker defenetivt att du ska klä upp dig, gärna nån snygg klänning med högklackade skor, eller varför inte satsa på en svart pennkjol, vit skjorta o ett rött skärp o till detta passar det jättebra med snygga pumps.
    Om du ska ha byxor tycker jag enbart att det ska vara svarta finbyxor med skjorta o kavaj typ kostym, på middag ska man ALDRIG ha jeans på sig!!
    Hellre för snygg är sunk helt enkelt, satsa på nått riktigt snyggt o skit i vad din sambo tycker!

• Googels

Jag tycker oxå du ska köra på kjol/kavaj alternativet! Även om folk på hans jobb inte är så uppklädda på jobbet i vanliga fall så kommer de säkert att klä upp sig lite på en julfest.

Svar på tråden Klädsel på julbord med jobbet???