• tokfia

Måste man ha gardiner?

Alltså det vet jag mycket väl att man inte MÅSTE, men maken o jag har olika åsikt...
    Vi har gjort om köket, det är jättesnyggt, fönsterbrädorna är borta (för alltid, hoppas jag!) och fönstren har under byggtiden stått utan gardiner.
    Detta tycker jag är jättesnyggt, rena fönster med en adventsstjärnasom lyser! Nu har maken PANIK och letar efter gardiner, o de MÅSTE upp!!! Helst ska det vara storblommiga med mycket rosetter o volanger oxå....
    OM jag ska ha gardiner ska det vara mycket enkla, raka och omönstrade
    Vad tycker Ni i gardinfrågan, kan man leva utan köksgardiner? och fönsterbrädor?
    (vi har gardiner i resten av huset, än så länge..)

• Svar på tråden Måste man ha gardiner?
  • våg

Ha ha.. trodde faktiskt att det skulle vara tvärt om, och inte att han ville ha storblommiga gardiner (fördomar, jag vet )
    Vi har trä-persienner från ikea i köket. Det tycker jag är jättefint.

Men annars tycker jag inte att man måste ha gardiner

• chase

Jag skulle aldrig klara mig utan gardiner, men så är jag ju gardinnarkoman också. Enda stället jag tycker det passar utan gardiner är i t ex moderna hus med jättestora fönster där utsikten blir pricken över i.
    Om du och maken har så olika åsikter kanske ni kan sätta upp gardiner för hans skull och då gardiner som passar din smak?

• Kamikazee

Om valet är utan gardiner eller storblommiga med volanger och rosetter så blir valet garanterat inga gardiner. Jag tror att de flesta är rädda att fönstret ska se naket ut utan gardiner - men det är en vanesak. jag har varit i många hem där de inte haft gardiner utan att det sett ett dugg konstigt ut.

• Rerre

Klar man inte behöver ha gardiner. Min svärmor har inga gardiner i köket utan gröna växter så man knappt ser ut Själv vill jag ha gardiner men det är en smak sak. Det som är snyggt hos någon annan är nödvändigtvis inte snyggt hos mig.

Sessan 17/6-05 & Thias 31/8-06
  • M C Catta

Det kan kanske se lite naket ut utan nåt alls, men storblommigt o fluffigt är ju kräkfult! Tom min mamma har gått ifrån sånt nu...
    Ni kan ju kompromissa o sätta upp raka enkla panelgardiner, eller kanske hissgardiner i en neutral färg. Eller persienner i trä...

• Siriva

Självklart kan det vara snyggt utan gardiner. Även om jag har gardiner i mitt nyrenoverade kök så skulle jag aldrig välja storblommigt med volanger. Handlar det inte om lite hederlig panik för förändring?
    Är han rädd för insyn? Nu på vintern kan ju ljuset bli lite konstigt så att det kan kännas mysigt med gardiner.
    Sen beror det ju på hur övriga köket ser ut också. Men inte är det konstigt att inte ha gardiner!

• tokfia

Ja, det är precis det han säger, "Det ser så naket ut", och jag tycker det är jättesnyggt!
    Jag har iallafall förhandlat mig till en tidsfrist och kommit överens om att allt ska vara klart så vi kan se hur det ser ut (o det blir det ju aldrig, någon list brukar alltid fela någonstans...), och om vi ska ha gardiner så ska de vara snygga! (och det är enligt mig..nu skäms jag..jag ska väl inte bestämma allt..).
    Jaja, nu ligger han inne i sovrummet o tjurar...

• Rosa små moln

Klart man kan vara utan!

Nu jä*lar ska jag ha ett + till jul!
  • tokfia

Gröna växter funkar ju inte heller (eftersom jag inte vill ha dit fönsterbrädorna) och insyn är det inte i det fönstret. Det ligger på en gavel dit ingen går och en häck utanför..
    Tro inte att jag är värsta ragatan som inte låter min man bestämma, det är snarare tvärtom, jag fogar mig lite för ofta, just för att han har en tendens att tjura, och göra det länge!

• Siriva

Du verkar inte vara någon ragata bera för att du förespråkar lite förändring!
    Invänta att köket blir klart och som sagt nu i advetstider så har man ju dekorationer i fönstret.

• Tristanya

ej läst alla svar.. men panellängder i någon neotral färg kanske fungerar som ett mellanläge? eller så är det ju snyggt med trä-persienner snyggt (som våg skrev)!
    eller varför inte vara någon krukväxt i fönstret bara? eller något annat

• Marie IE B

Absolut! De enda rummen vi har gardiner i är sovrum (tunna vita tyll-längder) och kök (linne-längder). Resterande rum är gardinlösa och det har funkat bra i flera år. Kika gärna i mitt galleri.

• Smajla

Jag tycker nästan man måste se fönstren för att bedöma om det ska vara gardiner och/eller fönsterbräden..

//Smajla
  • KattenJanson

Vi gillar inte heller gardiner. I sovrummet har vi bara en träpersienn. (Bild finns någonstans i galleriet)
    I vardagsrummet har vi precis satt upp naturvita hissgardiner. Ganska diskreta. Men det har tagit oss ett år att komma fram till vad vi skulle ha. Har provat lite olika alternativ men inte hittat något vi gillat förrän nu. Då är det bättre utan tycker vi... Lycka till med vad det än blir!

• Googels

Vi hade enbart en hissgardin i vårt vardagsrum väldigt länge när vi flyttade in (den satt kvar från tidigare ägare) och jag gillade att det var enkelt och stilrent. Det är lite mer än en vanlig rullgardin eller persienn.

Sen dess har det blivit paneler på sidan om oxå eftersom det blev lite kalt i rummet utan, men i ett kök tror jag det kan vara snyggt med bara det.

Även om det är fint nu med en julstjärna så kommer du ju inte att ha den året om så kolla när du tagit ner den om det fortfarande känns OK eller om du skulle behöva något för att 'mysa till det' lite

Svar på tråden Måste man ha gardiner?