• vackrastarflow

Ärtsoppa utan krussiduller!

Jag undrar hur man gör helt vanlig ärtsoppa, utan några knasiga tillsatser

Här i Skottland finns nämligen inte god ärtsoppa, så nu sitter jag här med en påse gula ärtor och har ingen aning om hur jag ska fortsätta... Finns det nån vänlig själ som kan dela med sig av sitt recept på enkel ärtsoppa??

• Svar på tråden Ärtsoppa utan krussiduller!
  • Nyfiken gul
    0,5 kg

gula ärtor, torkade300 g

fläsklägg, rimmat, eller bogfläsk1,5 l

vatten2 st

gul lök(ar)1 tsk

timjan1 tsk

mejram

salt1 dl

purjolök(ar), skivad2 st

grönsaksbuljongtärning(ar)1 skiva(or)

ingefära, färsk

Huvudingrediens:

Fläskkött, Grönsaker

Tillagning:

Blötlägg ärtorna dagen innan och häll bort blötläggningsvattnet innan tillagningen.

1. Koka upp ärtor, nytt vatten och salt. Skär bort svålen och lägg i fläsket och låt koka med tills att det är mört. Tag upp fläsket innan ärtorna har kokat klart. Ta bort skummet som bildas på ytan. Koka ärtorna tills de är mjuka, ca 1 timme.

2. Skala och hacka löken. Lägg löken, ingefära och purjolök i soppan och tillsätt kryddorna och buljong och strimlad purjo i slutet av koktiden. Späd med mer vatten om det behövs.

3. Tärna fläsket och servera bredvid som tillbehör eller blanda ner I soppan innan servering.

Servera med senap och ett gott bröd.
  • Majsan70

Utan krusiduller, så är det egentligen bara ärtorsalt o gull ök som kokas tillsammans i vatten tills det blir rätt konsistens för dig,.

Vi har aldrig i nånting annat förns vi äter det. Då tillsätter jag senap i mina ärtor på min tallrik.

• zigge4ever

ja visst ska det vara senap till...

Svar på tråden Ärtsoppa utan krussiduller!