• Anonym (spiralen)

Migrän och hormonspiral?

Hejsan!
    Jag funderar på att sätta in hormonspiral och undrar hur ni som lider av migrän och har hormonspiral tycker att det funkar. Har det blivit bättre eller sämre sen ni satte in spiralen?

Innan jag blev gravid hade jag migrän vid varje ägglossning, men under och nu efter graviditeten har jag inte haft så många anfall. Hoppas på att slippa dem helt! Hur var det för er?

Jag får inte ha skydd med östrogen eller kopparspiral, pga dåligt blodvärde och rikliga blödningar, så det är bara hormonspiral eller minipiller som gäller tyvärr.

• Svar på tråden Migrän och hormonspiral?
  • zigge4ever

Jag har migrän med aura och sen 3 år tillbaka även hormonspiral. Från början hade jag fler anfall, men efter ett tag så har anfallen minskat kraftigt. Jag äter iofs betablockerare oxå, men jag har fått för mig at hormonnivån hålls på mer konstant nivå, och därigenom mindre anfall :) Prata med din läkare och med barnmorskan så får du nog bra svar.

Lycka till

• Anonym (spiralen)

Grönt är skönt: Åh vad bra att du svarade, som också har migrän med aura! För jag har hört av min migränläkare att jag inte får ha preventivmedel med hormoner (pga av propprisken) eftersom jag har migrän med aura. Men jag fattar det som om det är östrogenet som är boven eftersom han sa att jag kunde ha minipiller. Har du hört något om det?
    Min barnmorska verkar inte veta mycket om det tyvärr, så där får jag ingen hjälp.

Var det när du satte in spiralen som anfallen kom mer sällan?

Kul att höra att det funkar bra för dig! Kram och lycka till i fortsättningen!

• zigge4ever

Jag har oxå hört det där med propprisken, men jag tror det var innan hormonspiralen kom. Det avger tydligen inte mer, kankse t o m mindre än minipiller...fast jag fick höra att jag inte fick använda minipiller heller. För att klargöra: jag fick först fler anfall efter insättning, men efter ett tag fick jag färre :)

Jag har pratat med min läkare på Neurologen och tyckte att det verkade ok...

• Anonym (spiralen)

Skönt att höra! Hur ofta hade du anfall innan du satte in den? Kram och tack för hjälpen!

• zigge4ever

Har du funderat på betablockerare förresten? Nu vet jag i o f s inte hur ofta du har migrän...jag har flera anfall/veckan, och därför började jag med betablockerare.

Skriv gärna i min gästbok om du vill komma i kontakt med mig :)
    om du har fler frågor...

• 9799

Jag har också migrän med aura och satte in en hormonspiral. Fick dessvärre ta ut den efter 1 månad. Migrän attackerna ökade något enormt, från 1 ggr i halvåret till 4 ggr på en månad. Nej tack, inget för mig. BM sa att det inte alls är en ovanlig biverkning. Så det fungerade inte för mig i alla fall.

Svar på tråden Migrän och hormonspiral?