• cats

Täppt i näsan och snarkar på nätterna, vad göra?

Hej Jag har nu i 4 veckor vaknat på mornarna och är då så täppt i näsan. Känner att jag sover sämre än förut, är nu i vecka 23.
    Det är också så att min man tycker att det är jobbigt. Han kan inte sova, öronproppar hjälper inte säger han. Han sover numera på soffan, inte alls kul.

Har tagit nässprej några gånger men jag vet att jag inte ska ta detta under en längre tid.
    Ska ringa barnmorskan och fråga kring detta men frågar även här om någon mera känner igen sig och har en lösning för mig.
    Jag är inte alls förkyld och inte ens täppt i näsan på dagarna, bara nätterna i sängen.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Täppt i näsan och snarkar på nätterna, vad göra?
  • Siriva

Har varit täppt i näsan till och från sedan jag var förkyld i oktober. Jag använder koksaltsnässprej på dagen om det blir för jobbigt. Innan jag går och lägger mig tar jag vanligt nässprej. Min BM tyckte att jag skulle prioritera andningen före eventuell beroende.
    Min man säger också att jag snarkar men bara ibland och när jag ligger på vänster sida (min bästa sovsida)
    Jag är precis på upploppet BF+6 så jag hoppas slippa detta.

Kanske inte så mycket tips, men jag förstår dig!
    Hoppas att du hittar någon lösning!

• Sanda

Samma här (v.21). Min man vill flytta ut i gäststugan Men har precis fått kortisonnässpray utskriven av läkaren genom min BM, den tar några dagar att börja verka men jag är inte tät i näsan längre iallafall! Om jag slutat snarka vet jag inte, får frågs min man

• Minelly

Har samma problem. Kroppens slemhinnor sväller när man är gravid, och därför får vissa problem med snarkning. Det har alltså inget med förkylning att göra. Jag tycker det funkar bäst med nässpray, vet att man inte skall använda det så länge.... Finns lösning på apoteket som heter Renässans, men funkar inte lika bra som nässpray.

• Maggis

Samma problem.
    Pratade med min bm och hon sa ungefär som Sirivas. Annars får jag inte sova alls och det går före. Tids nog får jag ta itu med näsan men det föredrar jag att göra efter förlossningen.
    Vet ju inte om det här hjälper dig alls men så resonerar jag, i alla fall. Blir galen om jag inte kan andas genom näsan.

//Maggis
  • Lizzy 71

med koksalt lösning och näs spray med olja blir det lite bättre i alla fall för mig.

• grabbmamman linda

hahaha känner igen mig!! Snarkade otroligt mycket under min graviditet.. vaknade ibland av att jag inte fick luft.. jag använde nässpray 3-4 månader ungefär.. hade med mig två helt nya förpackningar till BB.. tycker det är mycket jobbigt att inte kunna andas genom näsan så ville absolut inte stå där o den va slut! Använde den inte en enda gång under förlossningen o har inte behövt den någon ggr efter... Trode verkligen jag var nere i spray träsket redigt.. hehe men tydligen inte.

• Ewa74

hej!be din läkare skriva ut rinexin, avsvällande tabletter. funkar bra för mig.
    //ewa

• xxxx

Jag hade oxå täppt näsa när jag var gravid!! Jag smörjde in näsan med vaselin till natten och det tyckte jag hjälpte!!

• atelli

Jag använde nässpray (typ Neseril) i 4-5 månader när jag väntade Adam och nu med "pyret" har jag använt det i ca 3 månader.

Efter förlossningen gick svullnaden ner och jag slutade med nässprayen på en gång, inga men eller abstinens. Får hoppas att det är lika denna gång!

Kortisonnässprayen hjälpte inte ett sk*t på mej och Rinexin testade jag aldrig.

• Bidrottningen

Täppta näsor är nog väldigt vanligt bland oss gravida. Men man ska absolut inte bota det med s k vanlig förkylningsnässpray (Nezeril, Otrivin mm) i mer än 10 dagar vare sig man är gravid eller ej. Man kan då bygga upp ett beroende och få permanent nästäppa. Jag tillhör dem som har problem med nästäppa ofta även innan jag blev gravid. Har fått Nasonex utskrivet både innan, och nu under graviditeten. Det är ett kortisonspray som du får lov att ta varje dag under längre perioder. Om man inte tyckte att ett receptfritt kortisonspray funkade så kan man ju, som jag, be om att få ett receptbelagt.

• Sanda

När jag låg på BB så var jag så täppt att jag trodde jag skulle dö och min man skulle inte komma förren dagen efter med nässpray till mig. Så jag bad en sköterska om nässpray eller droppar eller vad som helst. Visst det var inga problem....bara att hon kom in med dom där små dropparna som är för nyfödda haha, hon trodde väl det var till pojken...men kunde inte med och klaga så jag tog dom i min näsa, hjälpte väl sådär

• Cilla77

När jag var Gravid med Amanda använde jag nässpray varje natt dom sista 2-3 månaderna. Sen nån vecka efter förlossningen släppte allt bara så där så då kunde jag sluta använda det.

• cats

Tack för alla bra svar. Ska gå och besöka apoteket nu.

Trevlig helg och 1:a advent!

Svar på tråden Täppt i näsan och snarkar på nätterna, vad göra?