• KB79

Min 4 veckors fäktar och gnäller sig igenom natten!

Min lilla tjej på 4 veckor fäktar,sparkar och gnäller sig igenom nätterna! Hon ligger mellan mig och sambon och jag ammar henne i sängen när vi går och lägger oss. Hon somnar oftast då men vaknar ca 1,5 timme senare och fäktar, grymtar och gnäller. Jag är alltid osäker på om hon sover eller är vaken! Jag har tänkt lampan ett par ggr och då kisar hon men det kan ju vara för att lampan stör henne. Har tagit henne till bröstet ett par ggr och ibland äter hon men ibland verkar hon inte vara ett dugg hungrig. Ska testa att lägger övre henne i vagnen i natt för att se om hon fäktar lika mkt där.

Jag undrar nämligen om hon kanske sover ändå... När brukar ni ta upp era barn på natten? Låter ni dom börja skrika eller tar ni dom när dom gnäller? Jag är rädd att jag tar henne för tidigt! I natt låg hon "vaken" och fäktade från klockan 03:00 tills vi gick upp vid 08:00. Jag sover nästan ingenting!!

• Svar på tråden Min 4 veckors fäktar och gnäller sig igenom natten!
  • TorpSara

Jag låter honom fäkta, grymta, stöna och böka... (han sover i egen säng). Gråter han får han komma upp, annars sover han.

• Mälaröbo

Kanske prova att linda henne lite försiktigt? Nyfödda kan känna sig otrygga av all plats och allt utrymme.
    Mina sov som stockar om jag stoppade om dem ordentligt.

• TorpSara

edit: det få gånger han sover ett par timmar med oss så stökar han extra mycket.

• Melly

Sådär håller många bebisar på när dom är så små som din Kan vara rap eler prutt på tvären tex Eller bara deras vanliga beteende när dom sover det är många som stånkar och låter och bökar och har sig. Jag tror du kommer vänja dig snart. Jag kunde heller inte sova dom första veckorna med min dotter när vi samsov för hon lät oxå mycket och rörde mycket på sig men efter ungefär två månader så hade jag vant mig och sen sov jag mycket bättre

Prova med bröstet är aldrig fel om hon är orolig för det kan ju vara tryggheten och trösten vid bröstet som hon vill ha även om hon inte är hungrig.

• Plopp1

Här är en till fäktare och grymtare. Fast han är två månader. Har hållt på så hela tiden. Först trodde jag att han var på väg att vakna så jag försökte få honom att somna om.
    Det var min mamma som fick mig att förstå att han sover, vi sov över där en natt och hon skulle ha hand om honom (förutom amningen såklart). Hon la honom i hans vagn som vi hade med, han bökade, fäktade och höll på men hon gick och la sig. bara nån minut senare sov han. för att några gånger under natten börja fäkta och ha sig men vaknade inte.
    nu för tiden tar jag upp honom när han verkligen är vaken, dvs om han gråter.

• Kickans mamma

Därför sov våra barn i eget rum (sonen var 2 veckor) när han börjademed det och stängd dörr hade vi med för jag kunde inte sova små bebisar låtermkt i sömnen. Jag insåg att jag tog upp dem för tidigt... jag tog dem istället när jag hörde att ljudet eskalerade och man visste att snart kommer skriket.

• Angel80

Vår lilla son började helt plötsligt att fäkta och slåss i sömnen när han var något äldre än en månad, detta pågick under några nätters tid för att sedan helt plötsligt sluta. Har aldrig hänt igen. Men som sagt under ett antal nätter fäktades det vilt här hemma så jag inte fick en blund.

Du får hoppas att det går över. Varför de fäktas har jag ingen aning om. Vet att det däremot startades en tråd om detta och det visade sig att det var ganska många här på forumet som hade små som utövade KungFu hemma nattetid.

Jag anar ugglor i potatisåkern och har många bollar i elden.
  • KB79

Super tack för alla era svar!!! Skönt att höra att detta år en normal företeelse och att det kanske är så att hon sover.. Ska helt enkelt låta henne vara tills hon skriker!

Ha en super bra helg allesammans!

• Esping

Min son är likadan. Jag låg vaken och redo i minst en timme innan det verkligen var dags att äta, vilket stal värdefull sovtid.

Lösningen för mig är öronproppar. Först tyckte jag inte det lät klokt, men de filtrerar småljuden men jag hör definitivt ändå när det verkligen är dags. Jag sover mycket bättre nu, en timme vid varje matning är ganska mycket tid.

För att slippa tända lampan kan jag också rekommendera en 'ljuspropp' som du sätter i stickkontakten. Det ger lite ledljus så att du ser bebisen, utan att det blir helt ljust i rummet. Funkar bra för oss.

• KB79

Esping, tackar för tipset! Ska inhandla en sådan och sen låta henne vara till hon är riktigt vaken!

• sandra1978
    TTCCO skrev 2006-12-01 08:59:28 följande:
    Här är en till fäktare och grymtare. Fast han är två månader. Har hållt på så hela tiden. Först trodde jag att han var på väg att vakna så jag försökte få honom att somna om. Det var min mamma som fick mig att förstå att han sover, vi sov över där en natt och hon skulle ha hand om honom (förutom amningen såklart). Hon la honom i hans vagn som vi hade med, han bökade, fäktade och höll på men hon gick och la sig. bara nån minut senare sov han. för att några gånger under natten börja fäkta och ha sig men vaknade inte. nu för tiden tar jag upp honom när han verkligen är vaken, dvs om han gråter.
    samma här...fast min son är 3 mån och han vaknar o gråter av fäktningarna varje gång så han sover tyvärr inte.
    Detta har ju gjort så att jag sover max 2-3 timmar per natt (inte i sträck utan 15min då o 30 min då) vilket håller på att knäcka mig totalt både psykiskt o fysiskt.

Tyvärr så tar varken bvc eller läkaren detta på allvar o säger att det går över men efter 3 mån så e jag helt slut!! Och sånt här gör ju att bara tanken på att skaffa ett barn till får mig att må dåligt!

Detta var ju inget tips eller råd bara lite klagan från min sida....skönt att få tycka lite synd om mig själv emellanåt Flört
  • vera82

sådär gör min dotter också o sen kommer det en prutt o då blir hon lugn igen

• Udda

Hej SVejs!!

Har oxå en 4 veckors fäktare/grymtare/gnällare *skratt*....

De tog tid för mig å lära mig att bara ta upp honom när han börjar gråta..... eftersom han ligger å sover på detta sättet.... *skratt*

• mariemamma

Jag kan säga att jag känner igen det så väl från min äldsta. De väcker sig själv pga någon reflex som gör att det rycker. De blev mkt bättre när han fick ligga på mage. Då fick han lugn och ro och sov bra. Vi stod bara ut med det där några veckor. Men ha började skrika också, så fort vi la honom på rygg eftersom han sov så dåligt, tror jag. Vi märkte samma reaktion hos lillebror så han fick ligga från start. Stora låg aldrig på rygg varken i vaket eller sömn han blev hysterisk. Jag tror det beror på att vi försökte tvinga honom.

• mariemamma

Vissa ungar sover helt enkelt uruselt på mage. Vi hade en bvc sköterska som var bra. Hon sa att det var så, vilket inte många vågar.

• KB79

Tackar för alla nya svar! Jag kollade in lillan ordentligt i natt o jag såg att mellan fäkten,sparkarna och grymten så ligger hon blickstilla i ett par sekunder. Som att hon kommer till ro en liten stund... Men gör era små så här på dagarna oxå? Siri sover så lugnt om dagarna men e små galen på nätterna. Hur vet hon att det är natt....???

• ceha

När Ellen var lite så grymtade hon jätte högt o länge vid läggdags, det var hennes sätt att kkomma till ro.Nu när vi har en 3 veckor gammal son, så låter han också en hel del, men sover vidare (iblnd) ändå. Men det är bra att läsa såna här trådar och bli påmind om att inte ta upp dem o störa sömnen i onödan.

Svar på tråden Min 4 veckors fäktar och gnäller sig igenom natten!