• nötskrikan

Blodtrycket i tredje trimestern?

Hej, mitt blodtryck har gått från 110/60 i vecka 30 till 128/88 i vecka 32. Är det normalt? Fick inte nåt riktigt svar av bm.

• Svar på tråden Blodtrycket i tredje trimestern?
  • dinana

mitt ligger på 120/85.. är i vecka 32+6

sist i vecka 31+3 låg det på 125/75

tror nog att det är väldigt individuellt.. och så beror det mycket på om man sitter eller står. mitt blodtryck är mycket mycket lägre när jag ligger ner.. när jag sitter upp så ligger det runt 145/105.

snart är man äntligen mamma (bf den 18e jan -07)
  • Miasnuttan

Det är ju inte skyhögt, med dock lite högre än normalt. Men det kan ju har varit för att du ansträngt dig, varit lite stressad eller nått annat. Hade det varit något allvarligt så hade bm sagt det, det lovar jag dig!

Mamma till Axel o5o92o
  • dinana

dock är mitt blodtryck lite högt när jag sitter upp... annars är det helt okej.

• kozzan

ett blodtryck anses inte hög förns undertrycket, det som i ditt fall är på 88, är över 90 spom icke gravid. jag tror man godtar lite högre i slitet av graviditeten. jag hade lätt havandeskapsförgiftning och låg på runt 160/105 sista veckorna... så länge du inte har ont i huvudet eller flimmerseende så är det lugnt. får du nåt av de symptomn bör du kontaka din bm el på jour tid förlossningen...

• dinana

kozzan - mm, då är mitt blodtryck alltid högt... fast jag har inte haft några symptom av n av det du skrev

• kozzan

dinana: man behöver inte ha något av de symptomen men om man får det kan det vara ett tecken på att man fått kraftig havandeskapsförgiftning. jag hade knappt ont i huvudet heller, ett fåtal gånger men de sa att man ska kntakta vården om man får huvudvärk och flimmerseende i samband med sen grav och högt bltr. har du över 90 som icke gravid bör du kontakta läkare för disk ang blodtryckssänkande. det betyder att hjärtat i viloläge fortfarande är ansträngt. helst ska man ha 70-75 i undertryck och max 130 i övertryck...

• Miasnuttan

Mitt icke gravida blodtryck är för lågt. 120/60 på efterkontrollen. Det är undertrycket dom är lite nervösa över... Men jag lider inte nämnvärt av det, kan bli lite örer ibland, men det är allt. 
    Under i stort sett hela graviditeten låg jag på 120/70 utom på förlossningen då blodtrycket steg till 140/??... Men det är ju inte så konstigt

Mamma till Axel o5o92o
  • dinana

jag har i sittande läge 145/105 ungefär som ogravid.. däremot ligger det runt 110/70 i liggande.. kan inte förklara riktigt varför det är så.. men det betyder i alla fall att jag bör ligga ner ifall jag tycker saker och ting börjar bli jobbiga.. har ungefär samma blodtryck som gravid... om inte en aning lägre.

• kozzan

dinana:vissa får bättre tryck som gravida konstigt nog. man ska alltid mäta efter att man vilat i ca 10min. om jag vore du skulle jag efter förlossningen kontakta vårdcentralen för en utredning,såg på din sida att du är ung och en ung frisk människa ska inte ha högt tryck. ju längre du går m högt tryck desto jobbigare för hjärtat. är du rökare så prova sluta röka och se om det sjunker, har du nyligen slutat, avvakta ett halvår och se... rökning höjer trycket.

• Mamma och Mor

Jag har haft ganska lågt blodtryck genom graviditeten, ca 110/60. Nu hade det ökat till 110/75, men är fortfarande helt ok.

Man brukar säga att gränsen för högt blodtryck börjar kring 140/90, där undertrycket är det viktigaste att ha koll på. Dock brukar lite högre tryck än så vara okej i slutet av graviditeten om inga andra symtom på ohälsa föreligger.

• nötskrikan

Tack för svaren. Jag hade inte ansträngt mig innan bm mätte blodtrycket och jag satt upp precis som vanligt. Har inga problem med huvudvärk eller synrubbningar eller liknande så förhoppningsvis är allt ok. Får väl se vad blodtrycket ligger på nästa gång.

• kozzan

nötskrikan: det är säkert ingen fara. det blir ju mer ansträngande för hela kroppen ju längre fram i grav man kommer

• dinana

jag har alltid haft högt blodtryck och har gått  på utredning för det. då upptäckte de att mina hjärtklaffar läcker och att det kunde vara en orsak till det. men så var jag lite överviktig vilket även orsakade högt blodtryck, så jag bantade ner mig 12 kilo en vinter. då sjönk ju blodtrycket (hade nog 170/115 hösten -02). sen har allt varit rätt okej, har gått på koll emellanåt men eftersom jag har rätt så bra blodtryck i liggande läge så är det inget som vi har behövt ta upp. fram tills jag blev gravid förra våren med lilla arwen. då började man gå upp i vikt igen, men vi fick tyvärr  mf i vecka 17. men det märks på kroppen att man är gravid igen, för blodtrycket kan stiga all världens väg. dock lider jag inte av det. man är ju tack å lov medveten om att man har högt blodtryck så man stressar ju inte upp sig i onödan (som vissa - chefen - lätt gör över småsaker). går på koll hos bm varje vecka pga blodtrycket, men det är helt okej. längtar till den dagen den lill* ploppar ut så man kan börja trappa ner i vikt igen och göra det där som man längtat efter så länge. har redan gått upp 15 kilo och har ju minst 7 veckor kvar.  *suck* 7 lååånga veckor. 

• Suskiv

Tja jag hade såhär de senaste kollerna:

30+2 - 125/70
    32+2 - 100/60
    34+2 - 120/64

BM tycker mina värden är perfekta.

Svar på tråden Blodtrycket i tredje trimestern?