• Stoppsladd

Färga hår; ljust-> mörkt -> ljust

Jag sitter här med blont (färgat) hår. Jag har varit blond de senaste 15 åren och vill prova på att vara brunett. Men jag vågar inte riktigt. Min frisör säger att det är svårt att färga tillbaka det till ljust sen igen. Jag har riktigt blont nu, och vill ha en mörk brun färg i, inte ljusbrunt alltså.

Men nu läste jag här att man kan färga håret i två omgångar och på så sätt få det bra. Gäller det både från ljust -> mörkt och tvärtom? Upplys mig! Jag vill våga men jag måste veta vad jag har för alternativ innan jag färgar det mörkt om jag inte skulle trivas i det.

• Svar på tråden Färga hår; ljust-> mörkt -> ljust
  • Den där Linn

Menar du att du färgar eller bleker ditt hår?

Att gå från ljust till mörkt är relativt enkelt, betydligt enklare än att gå från mörkt till ljust.
    Det är oftast jättesvårt att få tillbaka det ljusa man hade innan..

• Stoppsladd

Tack linn84, det var precis det svaret jag inte ville ha ;)

jag har aldrig lärt mig skillnaden mellan att bleka och färga eftersom jag alltid går till frisör. Men jag är ljusbrunråttfärgad i normalfallet. Betyder det kanske att jag bleker det för att få det ljusare? Usch så dålig koll jag har...

• Den där Linn

Man kan också färga det ljusare

Att färga ett hår ljusare är skonsammare för håret, behändigt och inte lika slitsamt om man bara ska ljusa upp nåt steg eller två. Görs oftast bara på obehandlat hår.

Bleker är effektivare, vill man ha det riiiktigt ljus är blekning alternativet. Där bleker man bort pigmenten i håret.

Personligen tycker jag att ljusfärga ger ett mycket snyggare resultat, mer naturligt.

• missis

men vadå ljusfärga?? du menar alltså den där blå machimersen, som ger håret en blåare ton???? den passar ju bara om man har redan ljust hår med röd,gul ton o man vill få det se vitare ut.

• Den där Linn

Nej, man kan ljusfärga med "vanliga" färger. Vissa ljusa färger passar utmärkt att ljusfärga med. Genom att ta två delar väte och en del färg (lite beroende på vilket märke det är) så får man håret ljusare.

• missis

va? då bleker man ju. hur går det ihop???jag har svart hår, kan jag medbara färgninga få det ljusare?? nöts det ljusa bort sen då o blir mörkare???

• Den där Linn

Det du, missis, pratar om är alltså bara en toning som tar bort gula pigment. Håret blir inte ljusare, men man "trollar bort" vissa toner och då kan håret upplevas som ljusare.

• missis

aha,, men när man färgar håret ljust går det att göra både på ett jättemörkt hår???

• Den där Linn

Nej, bleker gör du inte med färg. Det gör du med blekningspulver. Är det svarta din naturliga färg? Ljusfärga gör man för det mesta bara på redan ljusa (naturligt) personer som vill bli några steg ljusare.  Vill du bli ljus så är det blekning som gäller för dej

Nej, du färgar ett hår ljusare..precis som vanlig färg så sitter det som berget

• missis

men om jag vill ha håret mörkt men lite ljusare, går det för mig???utn att bleka menar jag?? nöter det inte på håret???

• Den där Linn

Vad menar du med lite ljusare? Enstaka slingor eller en snygg brun färg?
    Alternativet blir nog att bleka för dej. Jo, det sliter... men det gör alla behandlingar, mer eller mindre. Är ditt hår i hyfsat bra skick ska det inte vara nån fara. Men att bleka ett svart hår är inte alltid det lättaste. Har du färgat det? Många gånger?

Svar på tråden Färga hår; ljust-> mörkt -> ljust