• Cazcada

gå till dagis eller inte vid lite klet i ögat?

Mina båda barn har haft ögoninfektion, barnen har vart hemma från dagis i en vecka, och var första dagen idag på dagis igen.

Barnens ögon har inte kletat i hop sig sen i söndags/månadgs. Men i dag säger personalen på dagis att min sons öga hade kletet lite. lite vid ögonvrån.

Här hemma har han inte kletat, kan vara lite klet på morgonen, men enligt BVC ska barnen kunna gå till dagis även om det kletat lite under natten, annars är det ingen fara.

Men nu tycker personalen att jag ska låta honom vara hemma igen.

Är det någon fara om han kletar lite vid ögat, för förövrig tär han pigg & glad.

ska jag jag låta hon vara hemma, eller låta han gå till dagis. Vet att perosnalen inte är så förtjust i det...

• Svar på tråden gå till dagis eller inte vid lite klet i ögat?
  • Fille Fjonkan

Saken är ju den att det är extremt smittsamt. Så länge det kladdar smittar han och det är ju inte så juste mot de andra barnen då att skicka honom till förskolan.

/ Fille med Kisen, 3½ år, Tösen, 1½ år och Pysen i magen, v 32
  • Pärlan81

Svårt att säga. Det är ju så smittsamt så det är ju speciellt därför man bör ha dom hemma.
    Tycker dom det så ha en dag till hemma o sen prova igen. Lite klet kan det ju vara närsom ändå utan att det är nåt som smittar... Ögonfisar t ex

• Maria med 3

Kladdar det så smittar det. Man ska vara hemma tills det helt slutat kleta.
    Jag skulle ha stannat hemma tills ögonen var okletiga även på morgonen.
    Sen finns det ju sömntutor (ögonfisar? *L*) som man kan ha i ögonvrån när man vaknar, men de brukar ju vara torra och itne kletiga.

• godnattsaga

Min dotter hade ögoninflammation, men hon hade feber samtidigt och då ville vi inte att hon skulle gå till förskolan. När jag var hemma kollade jag dock upp vad sjukvårdsrådgivningen säger om ögoninflammation, se nedan. Men vad har förskolorna för policy egentligen när det gäller ögoninflammation? Det glömde jag att fråga min förskola för min dotters inflammadion gick över innan jag hann fråga.

www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp

"Kan barnet gå till förskolan?
    Barn som har ögoninflammation med röda ögon och lite kladdigt sekret i samband med en lindrig förkylning behöver inte vara hemma från förskolan om de mår bra för övrigt. Barn som går på förskola ska vara så pigga att de orkar delta i alla aktiviteter. Barn med allergibesvär i ögonen behöver inte heller vara hemma"

• Annabel

Godnattsaga: det är just det sista stycket du skriver som gör det hopplöst för de som jobbar på förskolan att få föräldrar att lyssna och hålla barnen hemma vid ögoninflammation. 

Ögoninflammation smittar otroligt lätt och det är en sak att vi vuxna klarar av att sköta om det - men små barn har faktiskt inte den kollen. de kliar sig i ögat å tar sen på en kompis..på leksaker å handukar. som sen andra barn tar i.  Att läkare inte tänker på detta är en sak - men föräldrar vet ofta lite bättre och brukar förstå när man som pedagog förklarar.

Snälla - lyssna å pedagogerna å låt barnen vara hemma när de har ögoninflammation! .

• Maria med 3

Vi hade en omgång här i barngrupperna med ögoninflammation som vandrade runt bland de mindre barnen (upp till 2 år). Detta pga att nåt barn kom trots lite klet i ögat bara på morgonen. När alla barn (med ögoninflammation) till slut hållits hemma tills de var helt kletfria så fick inget mer barn det.

• mariemamma

Men smittar inte förkylning lika lätt. Förskolebarn är ju förkylda hela tiden också. Förstår inte riktigt skillnaden. Själv mår man sämre när man är förkyld än när man har klet i ögat. Vari ligger skillnaden?
    Min lilla 8 månaders blir förkyld så fort vi går till ÖF eftersom det är förkylda barn där.

• mariemamma

Det är helt legitimt att skicka förkylda barn med smittsamt rinnsnor. Medan lite klet i ögat och tjockt snor(mindre smittsamt en rinnsnoret vi förkylningens början) inte är okej.

• Maria med 3

Fast det är otroligt obehlagligt att ha ögoninflammation. Det känns som grus i ögonen hela tiden.
    Är barnen förkylda/sjuka får de inte komma, men har de lite snor hosta kvar efter en förkylning så spelar det ingen roll. Om ett friskt barn börjar snora/hosta så vill jag att man har det hemma för att se åt vilket håll det går, men ibland kan snorighet och hosta hänga kvar lång tid efter att man inte är sjuk längre.

Det är ju de regler jag har hos mig. Sen har säkert andra dagmammor/förskolor andra regler.

Ögoninflammation är ofta en följdsjukdom av en förkylning.

• mariemamma

Ögoninflammation är som förkylning i ögat, vad jag vet.
    Det är skillnad på inflammation och infektion. Har man infektion kan det vara riktigt jobbigt och man behöver antibiotika för att det är bakteriellt.
    Jo, visst kan man vara hostig och så långt efteråt men snoret försvinner ofta på en dryg vecka. Min äldsta som inte går på förskolan är snorfri mellan förkylningarna medan de vi känner som går på förskolan har snor nästan hela tiden mer eller mindre. Det kan inte vara helt bra att går runt och vara snorig och hostig hela tiden. Vid förkylning skickar många sina barn ändå trots att det smittar, vilket resulterar i ständiga förkylningar. Kan leda till känsliga slemhinnor (allergisymtom)
    Jag tycker det är alldeles för lojt när det gäller förkylningar.
    Man borde vara hemma åtminstone 4-5dagar när den värsta smittan har lagt sig och näsan rinner mindre. Små barn som slickar och pillar p¨å allt blir smittade lätt.

Svar på tråden gå till dagis eller inte vid lite klet i ögat?