• Oligo

soffklädsel som ska kemtvättas

Jag har två ljusa, en gång mycket fina soffor från Mio. Nu är soffklädseln full med fläckar...
    Tyvärr ska klädseln kemtvättas. Hur mycket kan det kosta egentligen? Är det nån som testat att tvätta soffklädsel för hand istället för att lämna in på kemtvätt? Pajar man alltihop?

• Svar på tråden soffklädsel som ska kemtvättas
  • Jennie Brunflo

Det KAN blir bra om man gör det själv, men risken för flammigt/fläckigt resultat finns ju.

Testa med möbelskum på en fläck som är på ett dolt ställe, typ under dynan och se hur nöjd du blir.

Soffklädsel på kemtvätt, jag TROR min kompis betalade 250kr för en 3a och en 2a.

• trötter22

jag har en klädsel som ska lämnas in på kemtvätt men jag kör den i min vanliga maskin

• Nasse liten

jag funderar också på det, har nämligen typ samma dilemma.
    En VIT gammal IKEA bäddsoffa som har både den ena och den andra fläcken. Men min största oro är nog att överdraget ska krympa eller nåt så att det inte passar sen

vilken temp tvättar du din i trötter22?

• olpansfamilj

Jag har faktiskt tvättat min vita soffa hemma i maskin!!! Klädseln altså! =) Och den är jätte fin! Kika in på min galleri! Precis nytvättad på bilden! Körde den på fintvätt ! (med lätt centrifug) Drog på den på dynorna när den var fortfarande fuktig...... (bara lätt)
    Sepererade kuddarna på golvet, så att dom fick torka ordentligt och nästa dag så strök jag den ordentligt... ska göra samma sak på mio soffan hemma i morgon! (liite orolig om det ska gå, men vi får se i morgon)
    Bara ett jäkla jobb, men man kan ju faktiskt göra bara några dynor i taget!
    I morgon ska jag bara tvätta kuddarna man sitter på!!! Och tar rygg delen nästa vecka....

• olpansfamilj

och min andra mio soffa (california) som vi har i övernattningslägenheten i stan,,,, jaa den tvättar jag som vanligt i maskin!!

• olpansfamilj

Viktigt att komma i håg att trä på den när den är liiite fuktig! Då krymper den inte!!!

• Jennie Brunflo

Jag kan ju säga att jag tvättat överdragen till våra soffdynor hemma i 40ºC och det var inga som helst problem att dra på dom efteråt.
    Iofs så är det överdrag som man ska kunna tvätta hemma.... men det var som sagt inga problem alls att sätta tillbaks.

• olpansfamilj

jennie brunflo och trötter 22!! En fråga bara, kan man använda sköljmedel till??? Blir säkert lättare att stryka då????

• Oligo

Det låter ju lovande...
    Jag misstänker att de "fegar" lite när de sätter tvättråden!
    Jag kom på att jag har ju ett par små kuddar till soffan i samma tyg, jag testar med dem först!
    Tack för era erfarenheter och Lycka till med soffrengörandet!

• Nasse liten

ja nu blev man ju lite sugen att testa.....

Svar på tråden soffklädsel som ska kemtvättas