• Anonym (HJÄLP)

kommer jag blir steril?!?!?!

Hej!!

Lite "dum" rubrik kanske, men sitter här och är så jäkla rädd just nu!!

Varenda gång jag och min pojkvän har haft sex så svider det som tusan. Vi använder glidmedel men ändå gör det jätteont efteråt. När jag kissar efteråt så svider det som f*n.

Och till det STORA problemet... Jag får klåda, gryniga flytningar, ja med korta ord svamp efter nästan varje samlag. Ca 2 gånger per månad.

Har vat hos gynekologen tusen gånger och hon konstaterar att jag fått svamp gång efter gång. Jag behandlar med pevaryl gång efter gång. Och det försvinner, men kommer tillbaka lika snabbt igen!!

Nu sa min kompis till mig att jag skulle prova naturläkemedel som hennes mamma använde mot svamp.... det hette AUSTRALIAN BODYCARE TEA TREE OIL! Så ikväll stoppade jag in en tampong med den där vätskan på.... hade den inne i 2 timmar (fick inte in tampongen ordentligt så den skavde )
    Men nu när jag läste på internet så står det att oljan endast får användas för utvärtes bruk. och att den är GIFTIG!!!!

Jag är svinorolig nu!! :-S Någon som kan något om den oljan, eller som vet hur tusan jag ska bli av med mina besvär?!

SNÄLLA SVARA SNABBT!! Kan inte somna :-S

• Svar på tråden kommer jag blir steril?!?!?!
  • Kajee

Jag tror inte att du blir steril men man ska inte använd TeaTree Oil slidan/underlivet eftersom det kan vara kraftigt lokalirriterande.

• kapet

Kontakta läkare för återkommande svampinf.Jag hade likadant med svamp gång på gång.
    2-3 ggr/månad.Efter canesten,pevaryl fick jag tid hos läkare och då fick jag medicin från han.En tablett (kostade 120 kr).Efter det har jag aldrig haft svampinf igen.Detta var för 5 år sen.
    Ta inte vad som helst.Man ska inte leka med det där.Hoppas du får hjälp för svamp.

• Pallas

Det kanske inte känns så kul att höra, men det kan faktiskt vara de receptfria läkemedelsbehandlingarna som gjort att du fått känsliga slemhimmor i underlivet. Max ett par behandlingar per år brukar rekommenderas, sedan behövs andra läkemedel.

Jag tar för givet att ni testat er för könssjukdomar?

• Wagram

Nej, du har med all sakerhet inte blivit steril av det, men daremot bor du krava att fa lite battre hjalp an du tidigare fatt for svampinfektionerna.

• Anonym (jag också)

Det är ett helvete att få svampinfektioner gång på gång...
    Jag får det i stort sett varje gång jag haft sex med min man...bara bara behandlat någon enstaka gång, brukar låta det självläka. Men det är jäkligt tröttsamt. Har inte haft det med tidigare partners, men nu är det helkört.

• Pallas

(jag också) Har din man behandlats? Så att det inte är han som smittar dig, menar jag.

• Anonym

Jag har konstant svamp innan och det tog därför lång tid innan vi kunde bli gravida!
    Det sved och gjorde ont när vi hade sex och jag hade klåda och flytningar!

Jag var hos flera olika läkare men det gick aldrig över helt, höll sig bara borta någon vecka i taget!
    Till slut sökte jag hjälp hos en privat doktor han gjorde en utredning och sen fick jag äta tabletter i 3 månader, det var dyrt, men sen har jag varit fri även under graviditeten! Min sambo smörjde sig även med en svampsalva för säkerhetsskull!

För att inte få tillbaka svampen brukar jag ta en lactal (finns receptfritt på apoteket) efter sex för att vara på den säkra sidan!

Stå på dig för att få riktig hjälp
    Lycka till!

• Anonym

Några goda råd, från en som hade svamp alltid innan:

Drick tranbärsdricka ett glas om dagen (hjälper även mot urinvägsinfektion)

Tvätta med apotekets tvättolja ALDRIG tvål eller lactacyd som torkar ut!

Var noga med att smörja in underlivet efter dusch och bad, köp barnolja, inte inne i slidan men runt omkring så inte svampen får fäste!

Använd Lactal en vecka i månaden, eller efter sex. Återställer balansen i slidan.

Se till att få en ordentlig kur av någon läkare (barnmorskan kan inte skriva ut starkare mediciner), det finns flera olika mediciner som man sväljer, så du blir av med svampen helt innan du kan göra alla de andra sakerna, det är viktigt att all svamp är död annars kommer den tillbaka på några dagar!

Lycka till!

• Anonym (jag också)

Nej, han vägrar. Han är skittrökig på det viset.
    Han har inga symtom, men det kan ju vara asymtomatiskt...
    Funderar på en sak...han lider av fetma, och har rödaktiga partier i vecket under magen. Jag funderar på om det kan vara så att han har en svampinfektion i huden, som kan påverka? Fast det vill han inte lyssna på...

Tvättar mig alltid med olja, aldrig ngt annat.

• Anonym (tee tree)

tee tree oil utspätt med vatten (1/10) som man tvättar med en bomullstuss utvändigt har hjälpt mig många gånger.

• Polola77

sporanox är en av de två märken av tabletter som finns mot "global" svampinfektion. Jag hade återkommande som du i 10 år. Sen åt jag en kur av sporanox och det tog två år innan nästa utbrott, pga penicillin. Fick en ny kur och var svampfri i ytterligare tre år. En global infektion får man tillbaka även om man behandlar lokalt.
    Jag frågade hos gyn många gånger och de gav bara samma råd att inte använda syntetiska underkläder, att inte tvätta med tvål.. etc etc etc.
    Ja, han kan också ha svamp som han ger dig gång på gång, gå till läkaren tillsammans. Han kanske också behöver en kur!

KRAM och lycka till

• Sail on silvergirl

Tee Tree Oil finns ju i olika intim medel på hälsokosten, så varför i hela friden skulle det vara farligt?? Det finns ju till och med en flaska som man kan använda som glidmedel, och då kommer det ju inte bara utvärtes om man säger så...
    Tee Tree Oil är det enda som hjälper mig när jag får svamp. (Jag har en burk med Tee Tree Oil, som har samma konststens som typ bivax, alltså inte själva oljan)
    Är det någon som har någon fakta på att det är "farligt"?

Svar på tråden kommer jag blir steril?!?!?!