• Twicted

hur ofta ska en katt bajsa?

börjar bli lite orolig... sen jag bytte i lådan för 2 dagar sen så han han inte bajsat mer än 1 gång... han har kissat och lådan är bytt i varje dag... kan dom hålla sig eller är nått fel...annars så brukar han bajsa allafall 2-3 gånger om dagen...och han har inte bajsat nånannan stans heller....

• Svar på tråden hur ofta ska en katt bajsa?
  • mitthjärta

Min katt bajjar typ varannan dag!

♥ min son - min underbara ♥
  • dekad

Om det har ändrat sig sådär plötsligt kan det ju vara förstoppning. Ring till veterinären och fråga vad de tycker att du ska göra. Du kan också känna på magen och se om den är spänd, isåfall är det troligt med förstoppning. Det kan ju bero på lite olika saker, men så länge katten inte kräks samtidigt så är det nog ingen farlig förstoppning. Jag vet att har katten fått totalt stopp i tarmen (typ av en öronpropp eller nåt sånt) så kan den börja kräkas.
    Annars så kan det bero på vad katten äter. Torrfoder har jag läst ger mer "avfall" än blötmat, och båda ger mer avfall är barf, eftersom torrfoder (och blötmat) innehåller mer saker än barf som kattens kropp inte har nytta av.

• grusch

Ta det lugnt, du.
    Mina bajsar en gång om dan, ibland mer ibland mindre. Beror lite på vad dom äter, och hur mycket. Precis som hos oss människor.

• Danbala

Det låter inte onormalt, nej.

Man ska nog oroa sig mer om det är tvärtom, att de börjar bajsa många, många gånger om dagen. (Vår sista katt gick på lådan tio gånger om dagen mot slutet. Vi kom fram till att han antagligen hade diabetes, och också att vi inte skulle åtgärda det eftersom han redan var 18 år och att det skulle kännas oschyst att börja "hålla honom vid liv" för vår skull, typ... )

Så - en gpng om dagen låter väl helt okej.

[...fnord...]
  • Sommaren22juni1979

Bytar du för ofta i kattlådan så kan även de göra att han inte vill gå ..
    Min ena e superkräsen.. har ju två så där går ja o rotar varje dag .. usch..
    Om vi inte rensar så sitter hon o jamar tills vi gjort det .. brossan han bara skiter på golvet om han inte får sin låda ren.. o de två har helt olika skilda sätt på att tycka att lådan är ren..
    Funderar på att fixa till en lådda till ..ler ..

Min längtan efter en liten är STOR
  • Twicted

jag har en peewee låda och den gör jag ren en gång om dagen och byter pellets 2 ggr i veckan eller mer. det beror på hur mycket han kissar och bajsar...han började pritistera när vi lämnade bort den andra katten pga att hon inte gjorde nått alls i lådan utan bara på golvet.nu har han hittat ett ställe under soffan som han kissar på oxå...hmm ska man aldrig bli kvitt kissandet...

• JeckaH

1 gång per dag bajsar min katt

• Mammanseko

Ingen aning! Våran katt gör sitt utomhus om han har möjlighet och väldigt sällan i lådan!

• Rigmor Mortis

Om han brukar bajsa oftare kan han vara lätt förstoppad, prova med lite messmör - det funkar vid lätta förstoppningar

Svar på tråden hur ofta ska en katt bajsa?