• Ewis

Utslag som ser ut som myggbet???

Har en tös som är 1 år och 10 månader och för två dagar sedan upptäckte jag "myggbett" på hennes götter och vrister och tänkte hm är det någon mygga som överlevt i det varma vädret ....

Senare på kvällen visade det sig att det ploppar upp "myggbett" lite vars stans på kroppen, från hälarna till näsan.
    Dessa myggbet har en röd rodnad som kommer först och kliar lite sedan ploppar "myggbettet" upp.

Efter ca 20-30 minuter försvinner "myggbettet" och det ploppar upp på ett nytt ställe.

Konstigt värre kan man säga...

Ska till vårdcentralen i dag och träffa en sköterska.

• Svar på tråden Utslag som ser ut som myggbet???
  • Lillflickan

Början på svinkoppor kan se ut som myggbett, men de försvinner inte.
    Loppbett kanske... 

Hoppas ni får klarhet i vad det är iallafall.

♥ Mamma till Storebror, Gullan, Bischen & Gnutten ♥
  • Ewis

Lillflickan:
    Tack för din omtanke!!

På Vårdcentralen tror dom att hon är överkänslig i huden just nu pga av att hon varit/är förkyld.
    Myggbetten/blåsorna uppstår när hon retar/rispar huden ex. när hon kliar sig eller rispar upp huden på något vasst.

Kontsig men men vi ska vänta till ons-torsdag och har det inte gett med sig då ska vi åter kontakta sjukvården.

• cattan

Nässelutslag ? Ser ut som just sådana ofta med en rodnad runt. Typiskt är att de"vandrar" på kroppen. Försvinner och dyker upp på andra ställen.

• LillaSkutt

Jag tycker också att det låter som nässelutslag/urtikaria. Väldigt typiskt. Att det uppkommer blåsor/myggbet efter att hon rispat i huden är också ett vanligt symtom -kallas dermografism.

Orsaken till nässelutslag kan vara många allt från livsmedelsallergi till insektsbett eller rent fysiologiskt/kontakt. Att kyla områdena kan hjälpa mot klådan (såvida det inte är kyla som utlöser nässelutslagen vilket händer ibland)

• Ewis

Tack för svaren!!!
    Var till Vårdcentralen i går fredag och där säger dom att det Inte är nässelutslag som jag oxå trodde det var.

Hon har pga en förkylning blivit överkänslig i huden är Vårdcentralens diagnos.

• jendan

Hej kan bara säga att vi har myggor hos oss i trakterna utanför gävle  inte många men tillräckligt för att få 10bet en kväll (men jag misstänker att det bara var en liten som blev störd hela tiden)kliade som bara den det var precis som det där första myggbettet på våren

• Ida76

Hej..
    Var i kontakt med vårdcentralen igår, vår minsting 1 år 11 mån fick också myggbettsliknande utslag mest på händerna, men så fick han massor av märken i ansiktet efter ha gått och tutat med en tom toarulle, han fick upp höjda vit sträck i ansiktet´jag provade att dra med nageln försiktigt på kinden det blev ett sträck där på en gång. de sa att ddet lätt som nässeltslag så vi får ha koll på det nu, kan nämna att han har varit förkyld i 2 veckor nu..
    Har eran tjej blivit bra nu ? eller har ni fått gjort någon undersökning, man blir lite orolig att han ska vara allergisk mot något..

• Ewis

Ida 76:

Hej hej
    Ja våran tös blev nästan helt bra men nu för några dagar sedan har det börjat att blossa upp igen.
    Känner mig oxå lite orolig att det kan vara allergi.

Förra vändan när tösen fick sinna myggbet hade hon varit förkyld men nu är hon inte det men håller på att få tänder så jag vet inte om det kan kopplas ihop?

Tänkte ringa i morgon igen till BVC.

• vis69

Exakt så som du beskriver har jag haft det i två månader nu. "Myggbett" som ploppar upp lite här och var på kroppen, och kliar infernaliskt, men är borta efter ett dygn. Jag har nu ringt VC för jag kliar ihjäl mig. De trodde på något allergiskt, ska dit och få göra allergitest om en månad. Får klia mig till sömns varje kväll en månad till då...

• Ida76

Ewis.

Fick tid till vc imorgon, så att någon får kolla på det. Det som är konstigt är att det bara kommer när han slår sig, krockade med sin bror förut, då fick han en stor vit myggliknande pingis boll i pannan, så man ser dem inte hela tiden utan mer när han har irriterat huden, får se vad de säger imorgon.

• Ewis

Ida 76:

Vad bra!
    Jag skulle oxå ringt igen men har inte hunnit tyvärr.

Min Tös får märkena när hon river sig själv eller typ rispar sig på något.

Jag lägger in en bild i mit galleri så kan du se hur dom kan se ut när det är mycket.
    När det är lite så är det som bara ett litet myggbet med en röd rådnad runt.

Svar på tråden Utslag som ser ut som myggbet???