Om man äter för lite salt?
Hej alla
Jag tror att jag äter för lite salt.
Vilka vitaminer kan man äta istället?
Undrar om mina svettningar kan bero på det också?
Hej alla
Jag tror att jag äter för lite salt.
Vilka vitaminer kan man äta istället?
Undrar om mina svettningar kan bero på det också?
Man kan få struma. Det är jodet som är viktigt tror jag.
varför tror du att du äter för lite salt?
Det mesta färdiga eller halvfärdiga vi äter innehåller salt.
Om du ändå tror det så får du väl börja äta mer salt då. Är det salt du saknar så hjälper inga vitaminer
Det är nog betydligt vanligare att man äter för MYCKET salt, eftersom salt finns i det mesta man äter, precis som Glass skriver.
Men nä, vitaminer är ju inte salt, så vitaminer hjälper inte om du har saltbrist.
vad brukar du äta på en dag då?
bröd innehåller ju salt
och den mesta mat man lagar innehåller salt
smör pålägg innehåller salt
korv massor med salt till ex.
äter du färdig mat någon gång så är det mer än nog salt för dagsbehovet bara i en portion ibland.
Nu kommer jag inte ihåg hur många gram salt man behövde per dag men det är nog svårt att äta för lite
men skriv gärna upp vad du ätit på en dag.
för lite salt är inte nyttigt men för mycket salt är inte heller bra.
Dricker men väldigt mycket vatten kan man behöva äta mer salt...
Oftast är det när man svettas väldig mycket som man behöver fylla på med mer salt, inte tvärtom...(inte att man svettas för man behöver salt alltså...)
För att få i sig mer jod finns jodtabeltter at köpa på apoteket annars...
Jag brukar äta frukt till frukost och knäckebröd.
Hoppar över lunch oftast tar istället lite nötter,solroskärnor,frukt...dricker mycket vatten,tee,kaffe..
Sen äter jag middag med familjen och all mat känns för mycket saltat för mig
Jag vet att jag äter väldigt lite av riktigt mat eftersom allt som sagt känns för saltat både när min man lagar och om jag äter ute.
oftast är ju maten alltför mycket saltad och att du känner det kanske beror på att det faktiskt är mycket salt i?
svårt att svara på eftersom det ev inte är du som gör maten antar jag.
knäckebröd hade jag ingen innehållsförteckning på så jag vet inte hur mycket salt de innehåller
frukt har ju inget salt i sig direkt hehe
tee och kaffe är vätskedrivande men jag vet inte huruvida det gör att man svettas mer eller om det bara kommer som urin.
jag tror att det är väldigt ovanligt att ha saltbrist i dag, allt är det ju nästan salt i
Det är min man som lagar mat oftast,även om jag gör det någon gång så säger han att jag saltar för lite och då kommer han med sin salt och pepparkar:)
Men har ni några idér på det här med svettningar,jag svettas extremt mycket och var till läkaren och gjorde en sköldkörtell prov men den var okej..mer kunde inte min läkare säga.
Hon säger bara att det är så svårt med svettningar men jag var ganska missnöjd med hennes svar:( det måste vara något,känns som att jag är utlämnad för att ställa min diagnos själv.
Svettningar kan ofta vara ett stressymtom... Hoppar du över lunchen pga att du har mycket att göra...
Att slarva med mat kan påverka kroppen...
Frukost : "Frukt och knäckebröd" och vad mer (Här fattas en del av kostcirkeln)
Lunch : "Hoppar över lunch oftast tar istället lite nötter,solroskärnor,frukt...dricker mycket vatten,tee,kaffe.."
Vad blir det för mellanmål innan middagen?
Om du inte gått igenom din kost med läkaren tidigare, skulle jag föreslå att du går till en dietist för att få ordning på alla målen mat.
Jag måste hålla med de andra här att man oftast äter för mycket salt.
Förväxla inte för lite saltsmak med att man äter för lite salt.
Svejsan:Jag vet som sagt att jag äter för lite men pga. att allt känns för saltat.
Jo,jag stressar ganska mycket.
Tror inte att jag behöver gå till en dietist eftersom jag har varit "normal" förut och vet vad en frukost ska innehålla och hur viktigt det är med tre måltider och två mellanmål per dag men någonstans har det gått snett...problemet är just det här med saltet tycker jag.
Min läkare tyckte att jag ska sluta med mina p-piller och se,
så jag har satt in nu kopparspiral fast det är förtidigt att säga än.
Hon tror att det kan vara någon hormonrubbning.
Den allra flesta maten innehåller redan tillräckligt med salt för vår kropp, egentligen är det inte så bra för oss i Sverige att salta det alls, för vi får lätt i oss för mycket.
Medel svensken behöver ca 3g salt om dan, men vi äter i snitt 5g om dan.
Lättast är väl att ta saltprov, så slipper du oroa dig.
När jag ätit för lite salt, vilket händer då och då, så smakar salt väldigt gott helt enkelt. Jag är inte saltälskande människa, men vid de tillfällen som jag har behövt salt så har jag tyckt att det varit otroligt gott och velat äta det.
Vi äter i allmänhet alldeles för mycket salt, och du reagerar nog på andras salta mat. Jag saltar aldrig min mat, och kan reagera starkt mot restaurangmat och andras mat.