• Tinkolina

Utslagen tand på 2 åring.

Min son på strax över 2 år slog ut sin ena framtand i överkäken går. Nu har vi varit hos tandläkaren och de sa att det inte fanns något att göra och att han kommer få ha en glugg tills de nya tänderna kommer i 6 års åldern.

Hos tandläkaren sa de att det är vanligt att barn slår ut tänderna men jag har aldrig träffat eller hört någon annan liten som har gjort det. Finns det fler små gluggbarn här och hur har ni upplevt det hela? Jag är lite orolig för hur det ska gå med ätandet och talet o sånt.

• Svar på tråden Utslagen tand på 2 åring.
  • lönnemåla

Hade inga framtänder förräns jag var 6 år, slog oxå ut mina som liten. Kommer dock inte ihåg om jag tyckte det var svårt.  Men tandlös var jag

• Jasusu

Min dotter slog i munnen så hon blödde men inga tänder blev lösa.

Vill bara säga att ni ringde väl försäkringsbolaget och anmälde skadan?
    Det kan ju vara så att det finns en dold skada som inte syns förän han är äldre och det gäller det att se till att man anmält skadan när det hände för annars går det inte på försäkingen
  • Tinkolina

Vi fyllde i en skadeanmälan på dagis igår efter att det hänt och jag ska ringa det försäkringsbolaget idag. Ska även ringa vårt eget försäkringbolag och göra en anmälan.

Lönnemåla: du verkar ju ha överlevt så det är väl ingen större fara egenligen Men man blir ju lite chockad så här i början.

Grabben ser ut som värsta sjörövaren!

• carola1977

tror inte att det är någon fara för ätande och så. barn vänjer sig snabbt. däremot självklart en jättechock för föräldrarna.
    jätteviktigt det som noblesse skrev för just med tänder syns ju inte om den permanenta tanden skadats förräns den kommer ut och det kan bli dyrt att fixa senare om man inte anmält ordentligt till försäkringsbolag.

• Max mamma

Har flera barn på förskolan som slagit ur sin/a framtänder å får gå med glugg ett par år...

• Ida76

Hej
    Vår son slog ut sin framtand i sep då var han i.5 år, trodde vi. Han ramlade i soffan hemma rakt i hörnet på soffbordet.Vi va till tadläkaren o röntgade, 2 veckor efteråt så tyckte vi att det såg lite konstigt ut kan tilläga att vi inte kom i närheten att få titta imunnen på ett tag, då visade det säg att han inte alls hade slagit ut tanden utan slagit upp tanden helt i överkäken så det blev en ny tur till tandläkarn o ny röntgen, så nu har han en halv tand som sticker ut, fast det ser mer ut som en glugg.

Svar på tråden Utslagen tand på 2 åring.