• Qliana

Induktionshäll - vilka kastruller?

Vi har köpt en induktionshäll. Jag kommer ihåg att säljaren sa att vi vr tvugna att byta ut våra kastruller. MEN, sedan minns jag något om att han sa att man kunde testa om de funkade genom att ta en magnet och trycka mot botten. Var detta induktionshäll det gällde? Jag minns inte riktigt. Är det något av er som vet?

• Svar på tråden Induktionshäll - vilka kastruller?
  • Monstermamman

Japp, det stämmer!
    Pröva med en magnet om dom är magnetiska, då funkar dom på induktionshällen.

Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp!
  • Monstermamman
    qliana:
    Men det sparar du in på elen istället sen när den är så mycket snabbare än en vanlig spis.
    Men surt att behöva köpa alla kastruller nya på en gång förstås..
    Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp!
  • Anettan73

Tefal har bra gryter o kastruller o stekjärn till induktionshällar. Dom e inte ruskigt dyra men ändå bra. Obs läs först så att d e till induktionshällar för alla går ju inte....

Vet att vissa Onoff butiker säljer ut dom till halva priset....
    Jobbar där själv...

Jag är Kårvare...Är du???(¯`°?.¸ ღ www.familjeliv.se/Forum-5-163/m12310375.html ღ ¸.?°´¯)
  • SkåneP

Kolla även ev. handsmycken och armandsur ifall ni brukar ha det på er. Kan sluta illa ifall de hettas upp av spisen när ni lagar mat och har typ händerna över hällen.

• SVejsan

IKEAs serie 365+ verkar vara bra och prisvärd för induktionsisar (499 för stekpanna och 3 kastruller, 99 för tre kastruller...) osv

• Mumskickan

Vi har induktionshäll i vår lägenhet, och det är super. Det fungerar ju ungefär som en gasspis; uppvärmningen börjar på direkten, och sänker man så går det ju också på en gång (bra när det är på väg att koka över).
    Funkar ju även att byta platta mitt under matlagningen om man behöver det. Det fortsätter ju på precis samma "läge" som på den andra plattan, behöver ju inte värmas upp.
    Vi har nu köpt hus där det finns en vanlig glashäll, men vi är så bortskämda att vi tänker köpa en induktionshäll dit också (speciellt efter att vi provat den befintliga hällen, tog ju evigheter att koka upp en gryta med vatten)

• Mumskickan

Vi har för övrigt IKEAS 365+-serie, och tycker att de är bland de bästa kastruller vi haft.

• Redbit

Kan också tipsa om att till induktionshällar är det inte lika viktigt att kastrullerna är helt plana under - de blir lika varma ändå! Däremot kan det ju vara irriterande när de står och vickar...

Svar på tråden Induktionshäll - vilka kastruller?