Hur viktigt att ringa innan man skickar ansökan?
Ja, frågan är ställd. Hur viktigt är det att ringa en AG innan man skickar in ansökan. Detta gäller en tjänst jag vet vad den innebär, men det är i en annan kommun än den jag jobbar i nu.
Ja, frågan är ställd. Hur viktigt är det att ringa en AG innan man skickar in ansökan. Detta gäller en tjänst jag vet vad den innebär, men det är i en annan kommun än den jag jobbar i nu.
Jag puffar lite... är naturligtvis ute i sista sekund. Ansökan ska vara inne i dag, o antar att kontaktpersoner snart börjar gå hem nu. Känner inte för att ringa, är sååå stressad o strulig just nu.
Jag ringer oftast inte. Har man inget att fråga (i det läget) så är det ju bara onödigt att ta upp deras tid.
Jag ringer så gott som aldrig heller, bara om man verkligen har något man undrar över.
Jag har jobbat ihop med rekryteraren på vårt jobb, och ni kan inte ana hur många onödiga samtal som kommer in i samband med ansökningarna som mest bara tar upp personens tid - frågor om saker som står tydligt i annonsen, bara svammel också vidare. Man har blivit itutad att man ska ringa, men i praktiken är det (oftast!) inget som ger dig någon större fördel inför rekryteringsprocessen. Har man verkligen inget vettigt att säga eller något viktigt att fråga om så kan man låta bli att ringa - åtminstone om jag talar för vårt företag.
Hm...har aldrig ringt om det inte står uttryckligen i en annons att man ska ringa och söka arbetet. Jag trodde man bara skulle ringa om det verkligen var nåt som var oklart som man undrade över.
Earth Angel:
Brukar ju sägas att det är ett tillfälle som man får att göra extra reklam för sig själv. Men undrar just hur avgörande ett samtal egentligen är? Ingen som jobbar som rekryterare?
Jobbar själv som rekryterare och Ella har absolut rätt i det hon skriver. Det är helt otroligt hur många som ringer fast de egentligen inte har något att säga. Det blir en hel del frågor om arbetsuppgifter, startdatum mm - sånt som redan står i annonsen. Det här gör många gånger att man kanske till och med INTE vill anställa den här personen av den anledningen.
Däremot vill jag inte påstå att det alltid är fel att ringa. Många gånger kan det vara bra. Till exempel då annonsen inte är särskilt informativ eller när man verkligen har allt som krävs - det har flera gånger hänt att jag bokat in personer på en gång, eller iallafall hållit utkik efter deras ansökningar i mailen, för att de verkar så perfekta för det här jobbet.
Så mitt tips är att ringa OM man har mycket att komma med och dessutom har en eller flera relevanta frågor som inte redan besvarats i annonsen.
Men ni som är rekryterare är det inte ett plus om man i ansökan kan börja med typ
"Hej,
efter att ha pratat med ... skickar jag härmed in min ansökan för tjänsten ...."
Ger inte det ett positivt har-foten-inne intryck, eller är det bra som jag inbillar mig?
Jo, jag tycker absolut att det ser bra ut, men då gäller det ju att rekryteraren har en positiv bild av det samtalet och inte påminns om att det här var en person som mest svamlade..:)
Jag har hand om ansökningar och urval till intervju på min arbetsplats och det är ok om folk ringer men bara om de verkligen har någon meningsfull fråga. Annars tar de bara upp tid.
Om man är från annat land eller har ett utländskt namn kan det vara bra att ringa så att rekryteraren får höra att man pratar bra svenska dock, om det är ett av kraven för jobbet. Jag antecknar vilka som har ringt men det påverkar inte mitt urval när det gäller vem som får komma på intervju.
Lycka till!
Nu har jag skickat ansökan - utan att ringa först. Har haft motsvarande anställning, fast ett snäpp "under" i min hemkommun och känner att jag har tillräckligt på fötterna utan att behöva ringa.
Har skrivit en bra ansökan känns det som (har skickat till två som kollat igenom den) så nu hoppas jag på en intervju.
Håll tummarna är ni snälla!!!
Helgkramar till er alla!
Hoppas jobbet blir ditt! *håller tummarna*
PyretS> Lite OffT, men ändå.. Hur blir man rekryterare? Är det en tjänst man jobbar sig upp till inom företaget? Eller utbildar man sig inom något specifikt och söker sedan jobb som rekryterare på någon Human Resource-avdelning på ett företag?
Hoppas att det gick bra!
Eftersom jag arbetar på ett litet företag är rekryteringar bara en av många áv mina arbetsuppgifter. Jag är dock benägen att hålla med i flera av kommentarerna oven; ringa eller inte har ingen betydelse på vem som får jobbet. Det är sällan vi har tid för dessa samtal och brukar be personen att skicka sin cv till oss om de inte redan har gjort det. Detta gäller iaf för ett litet företag som inte har ngn speciell avdelning eller en person som enbart sysslar med detta.
När det gäller utbildning så finns det ett personalvetarprogram tror jag, jag har inte själv gått det utan är organisationsekonom. På min arbetsplats föll det sig naturligt att jag tog hand om de här sakerna, det har mkt med personlighet att göra.
Får jag fråga en sak till er som rekryterar: Hur många ansökningar kommer egentligen? Både spontana och efter annons? Flest på de som kräver lägst meriter/utbildning?
Om vi har en annons ute på ams om ett assistentjobb som inte kräver högskoleutbildning men tex kunskap i vissa språk får vi hundratals ansökningar, dock så stämmer många av de ansökande inte in på profilen som efterfrågas utan söker ändå. Om vi skriver att flytande tyska är ett absolut krav kan ändå en del söka som kanske aldrig ens har läst tyska, så på det faller ju en del bort. Vilka meriter som krävs ignoreras oftast av de ansökande så där ser inte jag något samband mellan meriter och antal ansökningar.
Apropå "utstickande" ansökningar...
Jag har aldrig skickat in layoutmässigt utstickande/avvikande ansökningar.
_Samtliga_ ansökningar jag skickat in har resulterat jobbintervju och erbjudande om anställning.
Slutsats: Innehållet, _inte_ layouten, är det viktigaste.
oj, postade i fel tråd...sorry
Hej ReRant!
Var ett tag sen jag var inne här sist, så därför har svaret dröjt lite...:)
Ja, man utbildar sig till personalare. Oftast är det ganska svårt att få den här typen av jobb utan utbildning, om det nu inte blir så som för skorpan, att man glider in på genom andra arbetsuppgifter.
Jag läste 3,5 år på universitetet (måste läsa minst 3 år)på PA-programmet. Det finns flera olika inriktningar att välja på och många som jobbar med rekrytering har t ex psykologi som huvudämne. Men jag har juridik (arbetsrätt).
Man läser egentligen inte alls mycket om rekrytering under utbildningen, men just att man har PA-utbildningen underlättar oerhört mycket när man söker jobb. Men som Skopan säger så är personligheten viktig.
Förutom att plugga på universitet/högskola finns andra personal/HR-utbildningar som är betydligt kortare, en del är t o m helt eller delvis inriktade mot just rekrytering, men jag vet inte alls hur såna står sig i en jämförelse.
Mamma jobbar med personalfrågor, hon har ingen direkt utbildning, men flyttat sig internt, också ett sätt.
Själv ska jag bli syo!
Jag kan bara säga att jag ringt till arbetsgivaren vid 3 tillfällen Och alla de tre tillfällena har lett direkt till intervju och sedan anställning, utan att de ens fått ansökningspappren. Men jag har ringt på långt ifrån alla ansökningar. Jag har ringt på de jag trott skulle löna sig att ringa!