• MajaVira

Ni som använt Sinlac specialgröt...

Vi har nu gett sonen Sinlac gröt sedan i onsdags, då vi misstänker gluten eller mjölkallergi (han är väldigt gasig..).

Har följande funderingar:

* Enligt BVC skulle Sinlac vara både mjölk- och glutenfritt, men på paketet står inget om att den är glutenfri - någon som vet?

* Hur snart kan man se en förbättring om det skulle vara mjölk han nu är allergisk mot? Vi ger fortfarande Minifom, minskade igår till 10 droppar och inatt var han väldigt gasig.

* Han verkar inte tycka att den är särskilt god så vi har blandat i fruktdryck eller fruktpure, men läste i några gamla trådar att Sinlac ibland kallas "sötgröten" så det känns onödigt att då blanda i mer sött. Hur har ni gjort?

Hmm, känner att jag glömt någon fråga men den dyker säkert upp så småningom...

• Svar på tråden Ni som använt Sinlac specialgröt...
  • Kängu

Hej!
    Den innehåller inte gluten, inget i ingrediensförteckningen är något med gluten. Jag är själv glutenintolerant så jag är van att läsa sånt.

Ja, den är söt och den är så lös....

• MajaVira

Tackar, det var den viktigaste frågan. Sökte på gamla trådar om Sinlac och där fanns ett inlägg om att den innehåller mycket gluten så jag ville bara kolla för säkerhets skull. Tycker att det är konstigt att Nestlé inte skriver ut att den är glutenfri...

• Kängu

Ja, det är konstigt, men i alla fall så står inget om gluten i förteckningen...så det måste ju vara så....

Du, jag tror att man kan ge risdiet, dvs sån Dr Kousa gröt, för vuxna. kanske är den godare??? Eller pama- minutris, är inte det utan mjölk? Det är utan gluten i alla fall. De är inte vitaminberikade, men kanske kan man ge dem en gång om dan som omväxlign?

• MajaVira

Det var bra förslag, ska kolla upp det. Han äter ju ca 5 ggr per dag, så det är ju ingen fara om några mål inte är vitaminberikade. Vi tänkte försöka undvika både mjölk och gluten till att börja med eftersom vi inte ens vet om det är något av dem som är problemet.

• Väntans tider

Hej
    Min son är vetemjöl (ej gluten alltså)ägg och mjölk allergiker så jag har provat alla gröter och allergirecept du kan tänka dig.
    Jag antar att ni utreds via BVC och att ni nu skall prova mjölkfri kost i två veckor samt glutenfri kost för att se om det blir bättre? Har ni också gjort pricktest eller RAST (dvs blodprov då man kollar mer exakt man är allergisk mot) som har visat positivt på gluten och mjölk?
    Min tanke är....Om ni både tar bort mjölk och gluten samtidigt hur skall ni då veta vad eller vilket av dem han reagerar på? Han behöver ju inte vara allergisk mot båda om du förstår vad jag menar? Annars för att svara på din fråga så bör man ha blivit bättre på två veckor och då skall man bli remitterad till barnsjukhus för vidare utredning och kostrådgivning med recept på mjölkfria och gluten fria produkter (som annars kostar massor med pengar)
    Vi tyckte också att Sinlac var så mkt socker i så vi har växlat den med risgröt (Pama-minutris) som vi blandat med Nutramigen (mölkersättning utan mjölkproteiner som man får på specialrecept. Vi gjorde också havregrynsgröt med Nutramigen i.

• MajaVira

Vi har inte fått någon hjälp alls av BVC utom rådet "testa er fram, det är ni som känner ert barn bäst". För att få träffa läkare skulle vi behöva vänta nästan två månader. BVC sköterskan tyckte att Sinlac var ett bra alternativ då det var både mjölk och glutenfritt. Om han då blev bättre kunde vi sedan prova med något som antingen var mjölk eller gluten i och se om han då blev sämre igen.

Jag tyckte att det verkade som ett enkelt alternativ att ta bort både mjölk och gluten samtidigt, så jag ifrågasatte inte det rådet. Då han sover dåligt på nätterna pga gaserna så kändes det som det snabbaste sättet att bli bättre.

Då får vi alltså köra på i två veckor, det var längre än vad vi trodde...

• Kängu

Kan du inte boka in den tiden om två månader, så har ni den ifall du inte blir klokare av dessa försök......ang gluten så krävs längre tid än två veckor. Tycker det är så tråkigt att ni inte får bättre hjälp än så

• Angels with silverwings

vår son testades positivt på blodprov för mjölkallergi, så för oss blev det tvärstopp i tre månader. ska snart tillbaka till läkaren för utvärdering, de var oroliga att allergin hindrade hans tillväxt. men vad jag fick höra var att det tar tio till fjorton dagar innan man märker någon skillnad. vår son hade ju inte några symptom, så därför måste man väl vänta, för att se hur han växer. men han är fortfarande liten, tre under normal, men det var ju mina bröder också....

• Nalle Puh73

Provade den gröten till William när vi skulle hålla honom mjölkfri ett tag, men jag inbillade mig att han fick ont i magen av den. Han blev jättegasig och man hörde hur det bulrade i magen på maten, gnällde i säng och var som en orm i sängen. Provade att inte ge dan efter och då var han som vanligt igen men när jag tesatde nån dag senare så reagerade han likadant. Ont och pruttmage. Vet inte vad det var han reagerade så på i gröten. William tyckte aldrig om det gröten, den är äckligt söt. Vi byte till EkoGo gröten, men den funkar tyvärr inte för er om han ska vara glutenfri också. Tycker det låter konstigt om ni ska ta bort både mjölk och gluten samtidigt, hur ska ni då veta vilket av det han reagerar på.

• MajaVira

Nalle Phu73: Vi har märkt samma sak - han har bara blivit sämre i magen av Sinlac. Sedan i fredags ger vi även EkoGo, blandar 50/50 då Sinlac är utan smak och väldigt lös medan EkoGo har smak och blir rätt fast... Så vi har gett upp tanken på både mjölk och glutenfritt samtidigt.

Nu när jag läst på har jag förstått att både gluten och mjölkallergi kan leda till att barnet inte växer som det ska. Det är inte fallet med vår son - visserligen ligger han nu strax under normalkurvan på både längd och vikt, men i min släkt är vi alla rätt korta så det är inget vi reagerat på. Sedan födseln har han antingen legat på normalkurvan eller en under och följt detta relativt konstant (vissa hack i kurvan blir det ju alltid).

• MajaVira

Nu har vi gett upp... Efter en vecka med mjölkfritt är han sämre än någonsin - när vi ger Sinlac blir han riktigt dålig i magen och av EkoGo verkar han få hudutslag (misstänker gluten iom att den är vetebaserad). Visserligen borde vi köra mjölkfritt i två veckor, men vi orkar inte med att det blir sämre.

Från att ha bajsat 1-3 ggr per dag är det nu uppe i 6-10, varav 2-5 ggr på natten. Minns knappt när han bajsade på natten sist, det måste varit 2-3 månader sedan... Vi försökte ju med mjölkfritt för att han skulle sova BÄTTRE, men nu sover han bara sämre + att vi måste upp och byta blöja då och då.

Nu får vi vänta och se vad läkaren säger (när det nu blir), ska ringa och boka tid senare idag.

Svar på tråden Ni som använt Sinlac specialgröt...