• Mammatilltretroll

svåra eksem i samband med graviditet.. Kortisonbehandling eller ej, vad annat kan hjälpa?? *DESPERAT*

100 fång rosor till er som orkar läsa allt..

Är gravid i vecka 22+5 idag.
    Har sedan barnsben haft svåra eksem och sen 2-års ålder behandlats med starka kortisonkärmer samt kaliumbad.
    Under tonåren blev eksemen bättre, men har nu blossat upp som aldrig förr!

Hela ryggem, hela armarna och delar av benen och halsen är fullkomligt täckta av utslag, lite vätskande blåsor och huden är så öm och kliar något så hemskt - finns inga ord att beskriva detta med alls ens

Nu har jag knappt sovit på 4 veckor, så fort jag lägger mig ner i sänge och huden kommer i kontakt med lakanen så blir den varm och börjar klia ännu mer..

Jag har Parfymfritt Tvättmedel, äter en bra kost, undviker att duscha för ofta och att kyla ner mig..

Var hos en hudläkare på Danderyd förra veckan. Han ville behandla mig med en steroid grupp III salva, Elocon, i 2 veckor och sen med en steroid grupp III salva resterande tid av graviditeten (4 månader( och sätta mig på ljusbehandling (som psoriasis patienter går på).
    Jag påpekade för honom x antal gånger att jag inte gillar tanken på att behandla med kortison under grvaiditeten, men han tyckte att jag var gammalmodig och tyckte att jag skulle ha ett modernt synesätt på det hela.
    Han hade minsann aldrig hört att kortison skulle vara skadligt för gravida, det var nått man trodde förr enligt honom.. "Alla är så försiktiga efter dne där neurosedynskandalen", suckade han.
    Jaa, men tänk om jag använder kortison och det blir en kortsionskandal om 10 år!!!?

Jag har en husläkare som jag gått hos sen 10 års ålder, hon är underbar och min familj känner även henne privat lite grann och när jag rådfrågade henne så sa hon att hon Aldrig skulle skriva ut en Steroid grupp III salva till mig när jag är gravid. Max behandling en steroid grupp II under 1 vecka.. Hon menade att det inte är värt att ta den risken..
    Och henne litar jag ju verkligen på...

Jag har testat mjukgörande salvor, alla som finns (Miniderm, Monilen, Propyless, Propylenglykol i Essex, Essex, Locobase, Fenuril...You name it!) och Inga fungerar - min hud blir bara ännu värre av någon anledning..

Just nu är jag så uppgiven och går mest och är gråtfärdig hela dagarna och jag hoppas innerligt att min MVC läkare sjukskriver mig vidare efter den 30 Nov då min ss går ut..

Vad gör man nu?
    Lider i 4 månader och har världens sömnbrist redan innan lillan kommer ut?
    Använder kortison trots att jag vet att det finns risker med det? Men jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om lillan blev sjuk!

Enligt FASS så ska man aldrig använda kortison under graviditet..

Och länken nedan är till en site med läkemdelsinfo för gravida som baseras på forskning..
    www.janusinfo.org/gravXML/template/substance.xml&searchText=323&contenttype=text/html

Alla tips mottages tacksamt för nu orkar jag inte längre!!
    TACK för att du orkade läsa!

• Svar på tråden svåra eksem i samband med graviditet.. Kortisonbehandling eller ej, vad annat kan hjälpa?? *DESPERAT*
  • celia04

Hej Clara!

Har ungefär samma problem som du... så som det låter på dina eksem iallafall. Allt sånt brukar ju faktiskt bli sämre just nder en graviditet då allting mer eller mindre växer inom en.
    Jag har också fått elocon utskrivet men tyvärr fungerar inte det speciellt bra heller MEEEN det finns faktiskt en hälsokostsalva ... en typ av naturmedicin-salva iofs. rätt dyr men den funkar och mina blåsor+eksem är nästan helt borta. Jag har aldrig trott riktigt på såna läkemedel men jag liksom du orkade inte mer och va öppen för alla förslag. Nu kommer jag TYVÄRR inte ihåg vad salvan heter då min är slut men ska ringa mina föräldrar när jag kommer hem och fråga så skriver jag till dig då.
    Hoppas att det kanske också kan vara en lösning för dig.

Kram, Celia

• kurtolvar

oj va svårt.. hade gärna hjälpt dej ifall jag kunnat. tyvärr

• Nyckelpiga

Tack för länkarna Clara!
    Tyvärr har jag inga bra råd att ge dig, sitter i ungefär samma sits, dvs. brukar använda Elocon men vet inte vad jag ska göra nu, ser ut som en prickekorv

• Mammatilltretroll

Celia04: Läste just på Aftonbladet om en kräm som heter Efaskin, låter det bekant?
    Den innehåller jättenattljusolja visserligen som jag vet att man ska vara försiktig med under graviditet..

Vill jättegärna veta vad din kräm heter!

Nyckelpiga: Jag vet ju att Elocon säkert hjälper, men jag vet inte om jag personligen kan använda den med gott samvete för lillan...

• penapöna

Låter verkligen jättejobbigt för dej. Jag har själv problem med min hud, dock lika svårt som du har. Jag skulle faktiskt använda Elocon. Kanske blir eksemen bättre efter några dagar/nån vecka så att du står ut igen och kan göra uppehåll ett tag. Jag skulle inte vilja använda grupp III under en längre tid men under en begränsad tid skulle jag göra det. Är situationen så hemsk att du verkligen inte orkar så behandla. Tycker faktiskt inte att det är så mycket att välja på då.

Har du provat med olja? Det finns ju duscholjor men även vanlig olivolja brukar vara bra, iallafall för mej. Olja brukar kunna ta bort en del klåda tycker jag.

Sov svalt, ha ett fönster lite på glänt, så blir det inte lika varmt under täcket. Eller sov med bara ett lakan.

Stor kram

• Eddies mamma

Hej jag har oxå klåda på hela kroppen till mig sa BM att det var gravidetetsklåda å det kunde hjälpa med kylbalsam eller potatismjöl, det låter konstigt men det fungerade på mig så pröva å se hoppas det går bra kram annah

• kalinan

Det enda som hjälper när jag har svåra skov är solsken och salta bad och framför allt lugn, ro och avkoppling! Har det tack och lov ganska lugnt nu, men för mig skulle två veckors sjukskrivning under utlandsvistelse vara enda och bästa alternativet. Jag undviker kortison så långt det går i vanliga fall men skulle definitivt inte använda det nu!

• kanelia

Usch usch..stackare! Jag har "bara" mina eksem på händerna som tur är. Var hos hudläkarn och fick flytande kortison och duodermplattor. Funkar och minskar problemen iaf, det är ju också kortison men min läkare sa som din att det är i stort sett bullshit att kortison på huden skulle skada barnet.
    Hjälper inte ljusbehandlingen då? Den i kombination med återfuktande kräm?
    Hittar du ett mirakelmedel får du gärna hojta! Lycka till!

• celia04

CLARA: Julita heter krämen ( jaja, jag vet ... det låter som ett porrskådis-namn ) den inehåller b.l.a kallpressad rapsolja, bivax och pepparmyntsolja. Nu hittade jag en sida på internet som tydligen säljer "små" burkar av salvan så jag länkar den så kan du ju gå in och kika.

nordiskamuseet.se/shop/product.asp

Hoppas verkligen något hjälper, jag vet hur jobbigt det är!
    ~celia~

Svar på tråden svåra eksem i samband med graviditet.. Kortisonbehandling eller ej, vad annat kan hjälpa?? *DESPERAT*