• Mi corazón

A-kassa vid uppsägning, när man oxå är egen företagare!!

Hej

Jag undrar en fråga ang a-kassa. Jag har i dag en anställning, 100%. Vid sidan av driver jag en enskildfirma och lägger ner ca 8 timmar per vecka. Vad skulle hända om jag blir arbetslös?

De 8 timmarna som jag lägger ner på min enskilda firma motsvarar en anstälnning på 20%.

• Svar på tråden A-kassa vid uppsägning, när man oxå är egen företagare!!
  • Shira

Det kan gå att få den som bisyssla kanske, om du uppfyller kriterierna för det. Kolla på småföretagarnas a-kassas hemsida, de har mycket bra info. www.smakassa.se, där står följande

Bisyssla
    En bisyssla är ett arbete som man får utföra utan att det påverkar rätten till arbetslöshetsersättning. För att ett arbete ska godkännas som en bisyssla måste man innan man blev arbetslös och anmälde sig till arbetsförmedlingen ha utfört arbetet jämsides med ett heltidsarbete under minst sex månader. Inkomsten från bisysslan får inte överstiga 1 920 kronor per vecka (99 840 kronor per år).

Om inkomsten från bisysslan efter det att du blev arbetslös ökat och överstiger 1 920 kronor per vecka kommer det överskjutande beloppet att reducera din arbetslöshetsersättning.

Anställning som bisyssla
    Om arbetstiden utökas kan arbetet inte längre betraktas som en bisyssla, vilket innebär att allt arbete ska deklareras på kassakorten och därmed reducera ersättningen.

Företag som bisyssla
    Det är även möjligt att ha ett företag som bisyssla. Det krävs dock i dessa fall, förutom vad som angetts ovan, att verksamheten i det företag som du vill ha som bisyssla varit klart avskiljbar från den verksamhet som utgjort huvudsysselsättningen. Detta innebär att bisysslan inte får ha några väsentliga likheter med det huvudsakliga arbetet vad avser verksamhetsinriktningen.

Nettointäkten från bisysslan får inte överstiga i genomsnitt 99 840 kronor per år. Vidare måste arbetstiden och intäkten från bisysslan vara begränsade både i sig och i förhållande till den huvudsakliga sysselsättningen.

Utökas arbetstiden i bisysslan upphör arbetet att betraktas som en bisyssla, vilket innebär att företagaren inte längre betraktas som arbetslös.

• Mi corazón

Tack Shira för ditt utförliga svar. Jag borde nog kunna räkna mitt företag som en bisyssla.

Tack så jätte mycket.

Svar på tråden A-kassa vid uppsägning, när man oxå är egen företagare!!