• J o E

ni som har 2-3åringar som inte gillar grönsaker

Ja, Elsa äter knappt grönsaker alls... Fram tills hon var 1,5 åt hon glatt alla grönsaker. Nån gång runt den åldern och fram till nu (hon är 2 år och 3 mån) så vägrar hon. Vi erbjuder alltid grönsaker och ibland tuggar hon på dem en stund och spottar sedan ut, men oftast vill hon inte röra dem.

Vi lagar ofta grytor och om man mosar ner grönsaker (typ broccoli eller fryst spenat) så äter hon det oftast, men det får inte vara minsta bit, då spottar hon ut.

Ibland undrar jag om det är konsistensen och inte smaken. HOn kan t ex gärna tugga på morötter, men spottar sedan ut små små bitar när hon tuggat en stund....

I alla fall. Vi försöker att inte stressa, utan helt enkelt alltid erbjuda och fråga om hon vill smaka. Säger hon nej så trugar vi inte. Är det rätt/fel? Har någon annan haft brn som vägrat grönsaker en period och sedan börjat äta och hur gjorde ni?

• Svar på tråden ni som har 2-3åringar som inte gillar grönsaker
  • Vanilj

En sak som jag tyckte var bra var att ge dem lite grönsaker innan middag i en skål som dem kan sitta och plocka ur själva det brukar vara bra, Det kan ju bli att barnen tycker att dem blir tråkiga på tallriken bland allt det andra.

• suzolina

japp vi har med börjat ge han lite grönsaker i skålen istället för frukt, sen har vi en liten salladsskål bredvid maten varje dag med gurka och tomat för det älskar han. sen gör vi oxå så att vi mosar ner grönsakerna men på sista tiden har han velat ha mörroter o ch palsternacka ur min tallrik...broccoli är dock helt uteslutet hur man är g ör

• Löööv

Hakar på....mina kids äter inte grönt

• niclina

jag brukar göra morot eller gurkstavar till middag dem slinker ner utan protester, majs är också en favorit.

• 73malin

Jag bryr inte mig för jag tror/hoppas att det går över.
    jag har en tvååring som ibland äter bara kött eller bara ris/potatis.
    Hans storasyster som är sex (var precis likadan) kan idag fråga innan maten vilka grönsaker vi ska ha för hon tycker det är viktigt med grönsaker.
    Så jag tar det bara luuungt.

• Löööv

Majs går ner men resten ligger kvar på tallriken

• J o E

Tack 73mail! det är så jag har känt, men nu hardet pågått så länge att jag ändå blir lite orolig... skönt att höra vad du skriver då!

Svar på tråden ni som har 2-3åringar som inte gillar grönsaker