• Smurf83

Privat dagmamma???

Hej!
    Liten nyfiken hur det funkar med att vara privat dagmamma, samt hur man går till väga att bli en privat dagmamma, kan alla vara det? Krävs det någon utbildning, eller räcker erfarenhet?

Finns det någon där ute med erfarenhet kring hur privat dagmamma funkar och är att var???

• Svar på tråden Privat dagmamma???
  • KarolinaF

Var bor du? Jag söker privat dagmamma med ljus o lykta. Bor i Haninge

• Skorpan081

KarolinaF: tror tyvärr att man inte får vara privat dagmamma i Haninge kommun - nu har det blivit blågrönt styre, så då bör detta kunna införas...har för mig att jag läst något om det på www.haninge.se

• Smurf83

***puffar*** för hjälp med funderingen kring hur privat dagmamma funkar...finns det ingen här inne som jobbar som privat dagmamma och vil dela med sig????

• Skorpan081

I Haninge finns nog inga privata dagmammor, utan de är anställda av kommunen. Tror man ofta tillhör ett arbetslag med andra dagmammor samt ett rektorsområde. Har inte hört att man ska någon speciell utbildning, men det är säkert ett plus om man är barnskötare eller förskollärare. Det är så mycket mer än barnpassning det handlar om, men erfarenhet kan man komma långt med.

Var i Haninge bor du?

• Skorpan081

Woops..nu blandade jag ihop ts med KarolinaF...sorry

• eval

Frågan kan väl snarast vara hur många som vill ha sitt barn hos en dagmamma utan någon som helst relevant utbildning.

• anjam

Jag är också intresserad av det där med privat dagmamma. Jag väljer hellre en person med samma värderingar och intressen som oss än en person med utbildning.

• AnnaGBG

FÅR var privat...? TS, du menar privat=svart, eller? Vi har haft vår son hos en dagmamma. Hon hade ingen utbildning eller liknande utan "bara" erfarenhet. ( Hon var dock i 60-årsålder, så en hel del erfarenhet var det ju

• Smurf83

AnnaGBG
    ärligt talat vet jag inte riktig vad jag menar, men inte svart iaf... tänkte snarare på att man inte är anställd av kommunen - eftersom kommunen kanske inte vill anställa fler...eller.
    Jag har hört att man kan vara privat dagmamma och blev lite nyfiken hur det funkar... Vet du?

Själv känner jag att jobba som dagmamma med 2-3 andra barn i hemmiljö...

• a halleluja moment

jag funderar å att bli privat dagmamma...men jag hittar ingen som kan hjälpa mig med hur man sätter igång osv.Vet att man måste skapa firma då...

Himmeln har blivit en ängel rikare...men vi har blivit en älskling fattigare...ta vara på varandra
  • Smurf83

a halleluja moment
    jasså, eget företagare - men hur gör beslutar man avgiften för barnen att var hos en? på vanligt dagis/förskola finns det en tabell att följa, men hur gör man med privat dagmamma?

• menu

anlitar man en privat dagmamma så betalar man ju det som dagmamman vill ha (eller annlitar någon annan eller tex kommunal dagis, eller kommunal dagmamma)
    Du som privat dagmamma måste ju se över dina utgifter å hur mycket du vill/måste ha, blir det för mycket för att du får någon som vill annlita dig så måste du alltingen gå ner i pris eller ta fler barn (dvs mindre betalt per barn)
    Jag förstår inte vad som är konstigt med det? företag som företag...

• solida

Jag tror inte du kan ha bara 2-3 barn... då blir avgifterna för de föräldrarna väldigt höga. Beror ju på vart du bor, finns det väldigt många höginkomsttagare där så kanske de är beredda att betala. Känner en som var dagmamma privat, hon var tvungen att ha sju barn för att kunna gå runt med samma avgifter som de kommunala dagmammorna hade. Kommunala dagmammor har ju oftast fem-sju barn.

Det är nog ingen dans på rosor, men om du vill ska du självklart pröva dina vingar! Själv vill jag öppna egen förskola nån gång i framtiden. Det är nog också ganska kämpigt. Lycka till!

Svar på tråden Privat dagmamma???