förlossningspall
hejsan
har en fråga.. hur ser en förlossnings pall ut??
någon som har en bild på en sådan?
Kan man sitta där hela tiden?
tacksam för svar..
kramar
hejsan
har en fråga.. hur ser en förlossnings pall ut??
någon som har en bild på en sådan?
Kan man sitta där hela tiden?
tacksam för svar..
kramar
Jag har aldrig hört talas om det. VIll gärna veta vad det är...
de jag såg när jag hade praktik hos BM var hästskoformade, alltså själv sitsen, sedan inte så höga utan så att man satt med knäna lite uppdragen. Alltså lite lägre än knähöjd då när man står jämte pallen.
Alltså som toasitsen fast öppet framtill, så kunde man sitta o luta sig mot någon (luta framåt eller bakåt. Lutar man bakåt kan BM krypa inunder en o se vad som händer.
Jag använde en förlossningspall när jag födde...jag tyckte den var jättebra. Men jag satt inte på den förrän i utdrivningsskedet. Prövade mig fram, olika lägen och ställningar under loppets gång. Svårt att förklara hur den ser ut. En pall e det ju, med två handtag att hålla i som är till för att lägga all kraft där när man krystar. Tog en stund innan jag fick in tekninken. Själva sitsen var en ring el u-form framtill. Pottliknande kan man kanske säga...Finns säkert många olika modeller. Min sambo satt bakom mig och höll om mig. Det kändes tryggt och skönt :). Hoppas du förstår nånting av det jag försökt förklara. Kram
Man kan inte sitta på pallen alltför lång tid, tror det kanske e 10-20 min, sen får man byta ställning ett tag och sen återgå till pallen.
Men jag kan verkligen rekommendera den, passade helt perfekt för mej, kände inte att jag fick riktig kraft att krysta i andra ställningar.
Jag har också hört det där om att man inte kan/ska sitta för länge på pallen, så jag frågade om det när vi var och tittade på det sjukhus där vi ska föda. Barnmorskan där sade att det absolut inte är så, utan att det går bra att sitta så länge det behövs, men att det sällan behövs så hemskt lång tid eftersom hon menade att pallen är så bra att krysta på. Planerar själv absolut att testa på den när jag ska krysta!
Jag satt ganska mycket på förlossningspallen när jag födde, och min barnmorska ville inte heller att jag skulle sitta för länge i taget utan varva med andra ställningar. Som jag fattade det så var det för att eftersom pallens kant/sits är ganska smal, så får man lite taskig cirkulation i rumpan
och även om det inte är farligt så är det inte jättebra heller. Det är ju svårt att känna själv att man får en rejäl "träsmak" när man har lite andra krämpor (typ värkar
) att tänka på!
Jag testade på en sådan när vi var på studiebesök på förlossningen. Det är en låg hästskoformad pall som är lite vinklad bakåt. Den funkar nog bra, framför allt i krystningsskedet men jag tyckte att den var lite jobbig för benen eftersom jag är lång (179 cm) så mina ben kom liksom i kläm i ljumsken om du förstår vad jag menar. Men om man är av normal längd så är den nog jättebra.
frågade min bm om det för jag hade läst om den men hon hade inte informerat oss om den.
hon sa att det var större risk att man skulle spricka om man satt på den för länge. när man väl satt sej ner i den kunde det vara lite bökigt att ta sej upp igen, och OM det då blev lite mer långdraget än vad man trott var det stor risk att man skulle spricka, större än med de andra förlossningsställningarna.
kolla vad din bm anser om den. den lär ju vara bra i absoluta slutskedet
lycka till =)
tack alla för svar.. tar gärna emot fler. gärna osså dom som har erfrenhet av den.