• Green Apple

Tacksam för råd ang. bärsjal!

Jag vill ha en sjal!!!

Har läst både fram- o baklänges ang. bärsjalar på nätet och när jag hittar en jag kan tänka mig att köpa så dyker det helt plötsligt upp en annan som väcker mitt intresse....*suck!* Jättebra att det finns så mycket att välja på, men inte för en utan erfarenhet (har endast använt BB-sele till mina två tidigare barn).
    Har tänkt så här, att eftersom jag snittas nu i veckan som kommer och vet hur orörlig man kan vara under en period, så vill jag (åtminstone till att börja med ) ha en sjal som jag kan ha på mig hemmavid för att slippa kånka i och ur säng, vagn etc och som jag kan amma i.

De sjalar som jag TROR intresserar mig är:
    BabyBundler
    BäraBarn-sjal
    Moby Wrap
    Storchenwieger (vet dock inte om den är rätt för mig, då mina barn inte varit såå intresserade av att bli burna efter ca 8-13 månaders ålder då de lärt sig gå)

Hur vet jag vad jag ska välja och vad ska jag tänka på?
    Jag har hittat en beg. BäraBarn- sjal på nätet (dock oanvänd) för 400:-
    Är det något för en nybörjare? Annars står det kanske mellan BaBu eller Moby Wrap.... Jag vet inte!!!! *kliar mig i huvvet*

Nå´n som vill hjälpa mig...?

• Svar på tråden Tacksam för råd ang. bärsjal!
  • Marlene

jag skulle inte rekommendera bära barn sjalen, den är ganska krånglig att få till bra, hellre en ring sjal av nått slag. Det är jätte enkelt att sy en ringsjal, jag har sytt om min bära barn till en ring sjal.

Jag har ingen erfarenhet av BaBu eller Moby Wrap men har bara hört bra om dom.

• kixan

Jag tycker du kan stryka BäraBarn sjalen på en gång, dom flesta jag vet som har en tycker den är skitsvår att få till bra.
    Baby Bundler är jättemjuk och mysig till ett mindre barn, dessutom av något bättre kvalitet än Moby:n (vad jag har hört iaf).
    Tror du inte att du kommer att bära så mycket efter 1 år så är det kanske lite onödigt att köpa en Storkis, och om ni upptäcker att ni fortfarande bär mycket då är det ju bara att sälja den andra sjalen och köpa en vävd.

Så min rekommendation blir nog en elastisk sjal, samt eventuellt en ringsjal när du bara ska bära kortare stunder, den kan du sy själv om du vill, ringar finns att beställa på flera sjalsidor.

• Katharina

Jag rekomenderar absolut en av de elastiska sjalarna Babybundlern eller mobyn. har en Babu och älskar den. Den är mjuk och stor och barnet ligger helt omfamnat.

• Green Apple

Hm, men då kanske jag provar att göra mig en egen. Om det funkar fast man inte är så jättebundis med symaskinen...

• Green Apple

...eller en BabyBundler....

• Marlene

den långa elastiska och ringasjalen har ju inte samma användningsområde så du kanske behöver båda. Men du kan ju börja med en ringsjal kolla www.babydesign.se/sy%20sjalv.htm ringar finns på babyboden.nu Det är verkligen jätte enkelt, kan du sy raksöm kan du sy en bärsjal ;)

• Pallas

Tja, en sak kan jag säga: Man blir mycket lätt sjalgalen när man väl har en

Dvs alla olika sjalmodeller fyller olika funktioner och därför vill man (jag) gärna ha fler

Jag tycker att allt beror på ekonomi och behov:
    * Om du vill kunna bära länge i stöten och till barnet väger kring 10 kg rekommenderar jag en Moby Wrap eller Baby Bundler, de är snudd på likvärdiga i kvalitet efter vad jag kunnat läsa mig till.
    * Vill du kunna bära större barn än 10 kg långa stunder rekommenderar jag en lång, vävd bärsjal.
    * Vill du snabbära till och från bilen eller i affären tycker jag du ska satsa på en ringsjal, kanske hemmasydd?

Det går att amma i långsjalarna också, jag ammade de två första månaderna nästan uteslutande i vår Baby Bundler. Jag blev akutsnittad ochhade mycket ont länge efteråt, det var inga problem att bära i BaBu:n.

• Green Apple

Jamen... då kanske jag ska bege mig ner på stan och leta efter lämpligt tyg imorgon då
    Såg att det finns en återförsäljare här i V-ås som säljer sjalar och som även har ringar, så kanske jag hinner knåpa ihop en och slänga med i BB-väskan!
    Vilket tyg ska jag ha till en egensydd ringsjal? Bomullstrikå?

• Marlene

Det är inte sååå noga vad det är för tyg men det bör inte vara så tjock, gärna lite elastiskt.
    Du kan även gå in på www.sjalbarn.se ett forum för sjalare, det finns en "gör det själv" där du kan fråga.

• Katharina

Tänk bara på att det ska vara ringar som tål belastningen. Finns att köpa hos sjalförsäljare på nätet. Lycka till...

• Green Apple

Ha, hittade ett tyg här hemma som borde duga; inte för tjockt och lite lagom stretchigt. Så nu ska jag bara ta mig iväg till återförsäljaren om hon har öppet idag och köpa ringar, om jag hittar vilken buss som går dit
    Blir lite lätt handikappad när man inte kan/får köra bilen...

• Pallas

Ååå lycka till! Har du kamera så du kan dokumentera jobbet? Såååå nyfiken!

• Marlene

lycka till, hoppas du får tag i ringar ;)

• Green Apple

~Pallas: Jo, jag har kamera, så får jag till det kanske jag törs lägga ut en bild

• Marlene

kom på... om du ska till en återförsäljare så passa på att klämma och känna riktigt ordentligt på allt som finns, och fråga förståss.

• Marlene

Hur går det, hur går det, hur går det, hur går det.
    Nyfiken i en strut, där tittar marlene ut ;)

• Green Apple

OjojOJJJJJ, vad mycket olika sjalar det finns då!!!!!!
    Jag klämde och kände och förstår att det är en fråga om smaksak vad gäller val av sjal.
    Den jag varit inne på (BabyBundlern) är antagligen för varm för mig (är som en kamin även i vanliga fall), men det var ett otroligt härligt tyg. Däremot fastnade jag för en sjal tillverkad i Australien (gjord för varmare klimat), tror den hette Hug-a-bub??? Sen fanns det ett par ringsjalar som jag tyckte om oxå....
    Men jag hade med mig mitt tyg och återförsäljaren trodde att det kunde bli en bra första sjal till bebben, så jag köpte ringar och tänkte försöka knåpa nu under dagen
    Får se vad det blir av det hela!

• biedronka

Jag har bara erfarenhet ag hug-a-bub, men måste säga att den är fantastisk. Min snart 4-veckors tjej sover i den flera gånger om dagen och på kvällen när hon är lite skrikig p.g.a. gasbesvär...Den funkar även för äldre barn och kan knytas på olika sätt...En bra video med knytinstruktioner medföljer...

• Green Apple

~biedronka: Ja, jag får se vad bäbisen (som kommer på torsdag!!!) tycker om den hemmagjorda. Kanske blir det till att ila och köpa en Hug-a-bub sen!

tips: jag såg att det var julrea på Storchenwiege på någon sjalsida, (kommer tyvärr inte ihåg vilken...)

• Pallas

Åhå, lycka till! Vad spännande!

En sak om Hug-a-buben bara: Den bör inte användas till ryggknytningar eftersom den är lite för vek i tyget för det. Däremot har jag bara hört gott om den för småbebisar! Jag har en Baby Bundler (och ja, den är varm, speciellt här i CA) och ryggknytningarna tycker jag har varit extremt praktiska from ca 4 månaders ålder.

Om vill ha något svalare kanske du ska kika lite på EllaRoo och Amazonas Antigua som är vävda långsjalar som är svalare än tex Baby Bundlern.

Svar på tråden Tacksam för råd ang. bärsjal!