• Pyttet

näsblod och huvudvärk

Jag har börjat blöda näsblod nästan varje dag. Det kommer inte mycket, märks bara när jag snyter mig. Och så har jag ganska ofta huvudvärk. Någon som vet vad det kan bero på? Funderade lite om det kunde vara järnbrist, men jag äter ju järttabletter (har gjort det i ca 2 veckor). Kan det vara något annat. Är lite orolig.

• Svar på tråden näsblod och huvudvärk
  • bagheera

Jag tror inte du behöver vara orolig,
    slemhinnorna i näsan kan bli sköra, så att man blöder när man snyter sig.
    huvudvärken kan bero på järnbrist, eller annat, o även hänga ihop med att du lätt blöder näsblod. Jag har själv haft så här i omgångar under graviditeten och fått till svar att det inte är nån fara.

• Pyttet

Tack Bagheera, det känns lugnande!

• 19AgoniA70

Hur långt är du gången?

Är ditt blodtryck normalt? högt blodtryck tillsammas med sköra slemhinnor kan ge näsblod... högt blodtryck kan även ge huvudvärk...

Ta upp det med din BM vid nästa besök.

Kram // A

• Pyttet

Mitt blodtryck var normalt sist jag var hos bm, för två veckor se´n. Men jag ska ta upp det med henne nästa gång jag ska dit.

• Glass

äter du huvudvärkstabletter så ger en del ökad blödningsrisk. Treo, ibutemin, tja alla med asitylsalisyra.
    De förstör blodplättarna så att de inte funkar längre. En blodplätt "lever" i två veckor så i två veckor efter man ätit så kan man blöda lite lättare.

• LabLover

Jag har for mig att min BM sa att blodet blir tunnare under graviditeten och att det da har lite svarare att koagulerar. Volymen okar ocksa rejalt for att kunna forsorja barn och allt dartill.

Ar det nagon som har hort det har? Jag har ocksa haft nasblod oftare hittills och tror att det kan vara darfor...

• Heffa

Det är hormonerna som gör att slemhinnorna är svälda kan både orsaka näsblod som nästäppa. Näsblodet brukar dock komma under 2a trimesterna och under den 3 så har det övergått till nästäppa. Nästa alla är täppt i näsan men det släpper i samband med förlossningen. Det är vad min BM och vad jag själv har läst. Huvudvärken kan ju beropå många saker.....
    Hoppas att det går över eller att du får hjälp av din BM om det blir för jobbigt!

Kram Heffa

• Babette

Ett tips är att dricka mycket vatten, det hjälper, och kan nog lindra huvudvärken också! Hoppas att du blir bättre =) // Mvh Babette

• Piripiri

Jag småblöder också näsblod i stort sett hela tiden. Som du säger så är det inte så att det rinner, men pappret blir alltid blodigt när jag snyter mig. Pratade med min BM om det senast och det var ingen fara utan, som andra skrivit, ett resultat av sköra slemhinnor.

Jag kan tipsa om produkten "Nozoil" på apoteket, en olja i nässpraysflaska som hjälper till att mjuka upp näsans slemhinnor. Känns lite kladdigt innan man vant sig men jag tycker den är jätteskön.

• Sprattel

Var inte orolig för näsblödandet, det är tydligen en ganska vanlig åkomma när man är gravid. I "Mammapraktikan" står det att det beror på ökad mängd östrogen, ökad blodvolym och sämre cirkulation vilket gör att brosk och vävnader i näsan blir mjukare.

Utöver näsolja ("Nozoil" på apoteket) eller vaselin att smörja näsan med, försök drick mycket, sov i halvsittande ställning eller med huvudet högt, snyt dig väl och se till att det är bra luftfuktighet inomhus där du är. Det kan lindra besvären en aning.

/Sprattel

• Pyttet

Tack alla, det känns lugnande att det är många som känner igen det.

Svar på tråden näsblod och huvudvärk