• Pyssilullan

Tips på något gott och festligt med köttfärs?

Jag vill ha Lördags tips!
    Jag har inte så mycket i kylen! MEN
    Jag har ett köttfärspaket bl.a.

Någon som har något mumsigt recept?
    Vil inte att det ska bli det vanliga:

Köttfärssås eller köttbullar...

Något roligare!!

• Svar på tråden Tips på något gott och festligt med köttfärs?
  • Monstermamman

Fetaostfyllda biffar som du lindar bacon runt. Lätt och gott!
    Jättegott med hemlagade morots-, potatis- o. palsternacksklyftor till.

Jag vill bo i en svamp, annars får jag kramp!
  • dio

Tacopaj kanske?

Vanligt pajskal, förgrädda 225 grader.
    Stek köttfärsen, blanda i lite tacokrydda. Häll resten av påsen i en skål tillsammans med 1 burk cremefresh, 3 msk tomatpuré och 3 msk majonäs, blanda ihop.
    Blanda i lite av röran med köttfärsen. Lägg köttfärsen på pajskalet. Bre över resten av röran. Skiva tomater och rödlök och lägg på, toppa med ost och in i ugnen tills osten är smält.

Im Pretty Sure I got my car pregnant!
  • tjenixis

Smördegsinbakad köttfärs är grymt gott med en god sallad till. Då gör du en "torr" köttfässås som du lägger på en färdig smördegsplatta och rullar ihopa, lite ost ovanpå och in i ugnen....mums fillibabba!

• miss maple

En annan typ av tacopaj är att blanda philadelfiaost och creme fraiche.
    Stek köttfärsen och blanda i tacokrydda.
    Lägg röran i botten och köttfärsen över sen strö över med riven ost och in i ugnen.
    Ugnen ska vara på 225 grader.
    Servera med ris till.

• Nymne

Jag gör piroger om jag har tid över. Det tar en stund men det blir jättegott och så kan man frysa ner de som blir över och tima som nyttig snabbmat ibland.
    Stek köttfärsen med hackad lök, salt och peppar och sedan kan man blanda i vad man vill och har hemma, tex rivna morötter, frusna ärtor, lite frusen spenat, riven zuccini, hackad paprika, you name it. I med en buljomngtärning, lite vatten och tomatpuree efter smak. Låt det puttra ooch koka ev bort lite vätska. fyllningen ska vara fast.
    Ang pirogdegen brukar jag leta upp ett recept på internet. En gång hade jag kokta potatisar i kylen och hittade ett recept som innehöll det; jättegott.
    Sedan använde jag en fyrkanting liten ungsform som mall och gjorde rutor av den utkavlade degen. Sedan klickar du en rejäl sked fullning mitt på och klämmer ihop kanterna. Vill man kan man pensla lite uppvispat ägg ovanpå, men det är mest för utseendet. Grädda i ca 200 grader tills pirogerna är gyllenbruna (typ 10 min).
    Njut! (men låt dem svalna ett tag, annars bränner man sig som attans)

• miss maple

Glömde skriva att pajen ska vara i ugnen i ca 20 minuter.

• Pyssilullan

Lät gott allting!

Fetaost lät oxå gott, men de har jag inte hemma idag...

Ska testa en del av dessa framöver!

fler tips?

Svar på tråden Tips på något gott och festligt med köttfärs?