• Myrna

Pepptråd för trötta spädbarnsföräldrar, del 2

Här fortsätter peppningen för oss som har småttingar som envisas med att vakna stup i kvarten på natten!

Vi behåller den goda stämningen från förra tråden och respekterar varandras val av sömnmetod alternativt valet att inte använda någon metod alls!

Orkar du inte peppa för stunden utan behöver gnälla av dig eller gråta ut en skvätt så går det också bra!

Ni som tittade in i förra tråden och enbart berättade hur bra era barn sov, glöm inte att dela med er av era sömnknep! Då blir vi jätteglada!

Välkomna in!

Länken till förra tråden för den som är intresserad: www.familjeliv.se/Forum-3-23/m12147368.html

• Svar på tråden Pepptråd för trötta spädbarnsföräldrar, del 2
  • Myrna

Japp, då blev det en fortsättningstråd då! Inte efterlängtad direkt men knappast oväntad.

En del trötta har efter vägen haft privilegiet att försvinna in i de ljuva drömmarnas land, nya har tillkommit.

Min lille har hunnit bli ett halvår och fortsätter vakna varannan - var tredje timme.

Vi har hunnit testa det mesta men nu resignerat och beslutat oss för att försöka gilla läget och knipa den sömn vi lyckas få. Sonen verkar ju märkligt obekymrad trots ryckiga nätter.

• Maliiiiin

Kanske lite OT, men här är det omvända förhållande som gäller. Min 4-månaders äter vid halvelva tiden på kvällen och sover sedan till 6-tiden på morgonen (+/- 1 timme).... Men jag kan inte sova. Ligger helvaken varannan natt... utan att sova en enda blund! Jag som ALDRIG haft problem att sova eller somna... Är så obeskrivligt trött och förstår inte varför! Har inga problem som jag ligger å ältar på nätterna, kan bara inte somna. Ingen av er som har dessa problem? Man blir knäpp av att bara sova varannnan natt och att gå vaken i 2 dygn i sträck.

F'låt om det här var för off topic, men behövde skriva av mig... och så tänkte jag på att ni här inne även måste ha en del sömnproblem själva... även om förhållanden för er del är omvända!

• Trollet69

Här hittade jag en tråd som jag känner mig hemma i .
    Har en sexmånaders liten kille som äääälskar att vakna på nätterna. Har sen 13 dagar börjat med 5mm eftersom vi i 3 månader i princip har sovit 2-3 timmar per natt och kände oss tvungna att göra något. Första nätterna funkande kanonbra , men sedan 2 nätter är vi tillbaka på ruta 1 igen. Sonen somnar vid 19.30, vaknar 2 timmar senare och sen är cirkusen igång fram till 6-7 på morgonen då vi går upp.

Härligt med en tråd där vi "tröttisar" kan stötta varandra

Myrna: Gillade ditt inlägg:
    "Vi behåller den goda stämningen från förra tråden och respekterar varandras val av sömnmetod alternativt valet att inte använda någon metod alls"

• Rubia

En tråd för mig också!! Vårt lilla bustroll på 7 mån har varit hopplös med sömnen från dag 1... Håller på och somnar och vaknar och somnar och vaknar... ska prova akupunktur om några veckor, får se hur det blir...

• Myrna

Välkomna alla!

Maliiin: Har din lilla sovit bra hela tiden eller har hon precis börjat med det? I så fall är det ju inte konstigt om du inte hunnit ställa om dig. I annat fall är det ju klurigare... hur länge har du haft dina problem? Redan innan bebisen kom eller?

Trollet69: Låter tufft! Vi har aldrig behövt testa 5mm eftersom sonen kan somna själv utan napp och bröst men tyvärr vaknar han ändå ett par tre timmar senare och kräver bröstet för att kunna somna om. Kämpa på! Ni är duktiga som har bestämt er tycker jag!

Rubia: Akupunktur? Hmmm... en variant som vi inte provat (ännu )...
    Återkom med rapport! Hur det gick till och vad som blev resultatet!

• sommarochsol

Tråkigt nog känner jag mig hemma här... Ledsen om jag upprepar något, men orkade inte läsa förra tråden, är så trött...:)

Min son har i och för sig aldrig i hela sitt liv sovit mer än tre timmar i sträck, men den senaste månaden (han är nio månader) vaknar han femtionelva gånger varje natt. Han sover bredvid mig typ halva natten och ligger aldrig stilla heller utan håller på och rullar runt som en galning men jag är alltid för trött för att prova lägga tillbaka honom. Vill inte köra någon metod utan tänker att det kommer ordna sig så småningom (men jag lääängtar tills dess).

Skönt att fler har det likadant!

Lider typ av minnesförlust och blir ganska lätt irriterad på folk som velar mer än tre sekunder, orkat inte hålla på och tjafsa om saker och är extremt otålig. Folk tror att man som småbarnsförälder saknar att gå ut. Kunde inte bry mig mindre, drömmer bara om att få sova! Fast är faktiskt överraskad att jag klarar allt så bra ändå (typ andas samtidigt som jag går), innan barn var jag jättekänslig för sömnbrist.

Kram till er alla!

• sommarochsol

Kom på: sonen somnar alltid om direkt, så vi ju det faktiskt bra att vi slipper vara uppe flera timmar varje natt (peppar, peppar...), men bara med tutten i munnen som jag sen får lirka ut.

• Legolina

Hej här har ni en nykomling!

Min son sov hela nätter för ca 1,5 månad sen men sen vet vi inte vad som hände. Nu vill han ha bröstet varannan/var tredje timme... och frammåt småtimmarna blir det svårare och svårare att söva om honom! FAST han egentligen är jätte-trött

På tal om sömntips så har jag inget annat än VAGNEN att föreslå. En tur runt kvarterat funkar här om det har "hängt upp sig". Men jag är ju samtidigt rädd att det ska bli en vana...

Med lite tur så sover min grabb 1,5-2 timmar på förmiddagen och då deckar jag med!

Håll ut mina vänner - har hört att det blir bättre vartefter

• JohPet

Hej, hej!
    Ännu en knasnatt! Maliiin, känner med dig! Har haft en sådan natt inatt. E sov egentligen bra (19.30-04.30 Välling o sång -08.00!!!). Vad mer kan man begära!! Men JAG har sovit uselt Kunde inte somna förrän vid 01.00 och sov väl då ett par timmar. Sen sov jag mellan 05.00 till 08.00 typ. Dödstrött!!

• onehappen

senaste nätterna har han vaknat vid 3 och bökat och gnällt, har eskalerat.. i natt låg han och tvärgnällde från 3-5.30, ryckte oss i håret, snurrade, bökade, stod på alla fyra.. tills vid 6-tiden då jag insåg att han dessutom börja bli hungrig så fick han amma och somnade till 8. pust

upp och ner.. på kvällarna sover han ibland 3 timmar i sträck.

tror fortfarande på simsalabim-metoden

Svar på tråden Pepptråd för trötta spädbarnsföräldrar, del 2