• Anonym

kondylom

kan men testa sig för kondolym eller är det något som måste synas för att man ska kunna se om det är det??

• Svar på tråden kondylom
  • Anonym

ja...man får små (blomkåls liknande pluppar) dom ser ut som blomkål om man ser dom riktigt bra....och man kan inte ta ett prov för att se om man e smittad....jag har kondylom...och haft det engång,alltså utslag..och då klippte dom bort dom...med bedövning...inte så hemskt som d låter :)...men har du nå utslag så ska du gå o få det undersökt...
    lycka till.

• Anonym

De kan även vara flikiga och spetsiga till utseendet. De har lite olika utseende beroende på om de sitter på slemhinnan eller på vanlig hud (ex. i pubisbehåringen).
    Man tar inte prov specifikt för kondylom, har man däremot problem med flytningar, och man har behandlat ev. andra könssjukdomar, svamp, bakteriell vaginos osv. kan man gå till gynekolog och be dem undersöka. De kan pensla slemhinnan med ngt preparat och se eventuella platta kondylom.

• Anonym

Man kan visst testa konylom. Men man kan bara göra det hos gyn. Då tar de en hudbiopsid från underlivet där du har besvär. De undersöker den här lilla hudbiten och kan se om det är det. har du däremot inga besvär är det ingen ide att testa. Det brukar även läkren säga.
    Det stämmer med att man kan pensla på och att kondylom kan vara ngt helt annat. För mig var det en hudsjukdom som jag får leva med resten av mitt liv. Cortison sala är det enda som håller den nere. Men innan trodde de att det var kondylom som man också har hela livet. Kan ligga latent och aldrig mer bryta ut.

• Anonym

Anonym inlägg 3: vilken hudsjukdom då?

• Anonym

Jag kan inte hela namnet men den kallas för LSA eller Lichen. Det finns olika sorters Lichen beroende på var den sitter. Men det är samma familj. Fnns en del på internet om man söker på det. Där hittad jag en del info.

• Anonym (orolig)

Jag har nu kondylom, har jag upptäckt, efter att gravid-magen försvunnit. Hörde att det gärna blommar ut under just en graviditet. Kan jag ha det nu... o sen att jag väntar och låter dom gå bort (för jag har inga besvär). O sen att det aldrig kommer tillbaka igen? Smittar jag alla som jag har oskyddat sex med?

• Anonym

man kan ha kondylom utan att veta om det, utan att man får några synliga vårtor. Därför är det så vanligt, var 3:e ungdom har kondylom många utan att de vet om de, och har oskyddat och smittar andra! och man kan INTE testa kondylom om man inte har några synliga symtom! detta är ingen livshotande eller skadande sjukdom, det är mest obehagligt. Och man vet oftast inte vart det kommit ifrån om man haft mer än en partner på ett halvt år. För det tar oftast något halvår innan det "blommar" ut. Som i vissa fall inte gör"

Men det kan behandlas och det kan ta en behandling eller flera. För mig tog det en behandling som tur var. Jag var bara 17år när jag fick det från ett längre förhållande som jag hade haft!
    Jag fick komma på återbesök, en gång i halvåret tills jag var en 18-19år. För att se om jag fått några cellförändringar i livmodertappen. Som är rättså vanligt... och det tar upp till två år innan man har det helt ute ur kroppen. Fast man inte har några synliga vårtor...

Jag hade turen att vårtorna försvann på första behandling och att de aldrig dök upp igen så idag är jag helt frisk. För idag är jag 21år och det har gått mer än två år. Och då skulle det garanterat vara ute ur kroppen...

Men man ska skydda sig, fast man känner personen i sig! det är absolut inte kul att få en könssjukdom.. men man får inte glömma prata om det, eller skämmas över det. För det är så vanligt! och misstag händer..

• Anonym

efter vårtorna har gått bort. så skydda dig i två år frammåt. helst hela tiden! men du har det i kroppen långt efter symtomen har försvunnit!

• Anonym

Kondylom (Humant papillomvirus) finns i mängder av olika former. De vanligaste formerna är de som ger synliga blomkålsliknande vårtor.
    De som är svårast att upptäcka (platta kondylom) är de som ger störst risk för cancer i vulva och på cervix hos kvinnan.
    Därför får alla kvinnor som fått diagnosen ställd av läkare gå på kontroll på gyn ngn gång vart annat år eller var tredje.
    Kondylom går visst att upptäcka innan vårtorna blivit synliga. När man går till UM/STD för kontroll så stryker man på en lösning som gör att de smittade områdena framträder. Därefter får man en "pensling" med ett starkt läkemedel som fungerar som ett slags cellgift som ska ta bort vårtorna. Detta måste upprepas flera ggr innan vårtorna är borta. Och vårtorna kan komma tillbaks med jämna mellanrum. Man kan även behandla själv med läkemedlet Wartec som också är en form av cellgift som "fräter" bort vårtorna.
    Allt eftersom kroppens immunförsvar lär sig hantera viruset så avtar problemen och vanligast är att man är symtomfri efter ett par år. (mycket individuellt) Men får man en infektion i kroppen så kan viruset blossa upp igen. Kvinnor kan efter förlossning få tillbaks vårtorna. Men de är relativt lätta att frysa bort eller behandla själv.
    Att säga att kondom skyddar mot kondylom är hyckleri. Vårtorna behöver inte sitta inne i slidväggen eller inuti på kvinnan och inte på ollonet och längs penis hos mannen. Vårtorna kan sitta var som helst runt könsorganet. Runt yttre blygdläpparna, ljumsken eller runt penisroten och pungen. Där skyddar inte kondom. Kondylom kan man även ha rund anus, men detta är lite ovanligare. Kondylom kan även smitta oralt men är mycket ovanligt. Att kondylom skulle överföras till barn vid förlossningen är iof möjligt men risken är nästan obefintlig.
    Man kan betrakta sig som frisk när man varit symtomfri ngt år. Men man bör ändå skydda sig vid tillfälliga kontakter. (även om man inte helt bör lita på kondom, som jag tycker själv)

Källor:
    STD / US LKPG
    Netdoktor
    Smittskyddsinstitutet

OBS det jag skrivit om att kondom inte är ett 100 procentigt skydd för att vara säker på att inte bli smittad med kondylom är helt och hållet min egen uppfattning.

• Anonym (Fundersam)

Måaste bara fråga.. min partner har "vårtor" eller prickar precis vid strängen som en klase där (svårt att förklara) men jag är orolig och har bett han gå läkaren och kolla men han säger bara jag ska och sen händer inget.. sist vi hade sex klarade jag inte av det allt som jag tänkte på var hans prickar..
    vet inte hur jag ska göra jag är själv rädd för min egen skull och hans + att dom känns verkligen under samlag också..
    Vet ej om det är kondylom han har inte haft någon annan sex partner än mej sen 16 år och samma för mej han är den enda jag varit med .. vad ska jag göra???
    någon som har tips??

hoppas verkligen på ett svar jag är verkligen orolig

• Anonym

Du skall naturligtvis kräva av honom att han går och får det där uppkollat. För det kan vara kondylom. Man kan gå symtomfri mycket länge innan det bryter ut.
    Har ni haft sex så gå båda två och kolla er samtidigt.
    Det kan som sagt vara kondylom men det kan också vara vanliga små talgkörtlar som finns på ollonet, under förhuden och just på det stället du nämner, på den lilla strängen.
    Men det bästa är naturligtvis att få detta kollat av läkare.
    Men skulle det vara kondylom så behöver det inte alls betyda att någon varit otrogen.

• Anonym

Tillägg

Jag skrev tidigare att man kan betrakta sig som frisk när man varit symtomfri ngt år.
    Man ska tänka på att detta virus som ger komdylomvårtor ligger latent i kroppen livet ut.
    Men allteftersom ens immunförsvar lär sig hantera viruset så avtar det för att sedan bli inaktivt. Men får man en infektion i kroppen så kan (kan) viruset bli aktivt igen och blossar då upp. En del får många vårtor, en del bara någon enstaka. Likaså under graviditet och efter förlossning så kan vårtorna komma tillbaks.

• Annelie Nygren

jag undrar över en sak.
    Jag hoppas att någon kan svara:/
    Jag har en könssjukdom...kondylom och jag har haft det i ca 2 år jag har som inte tänkt på att jag haft det...till i dag då jag har börjat få ont och jag vart tvungen att titta varför jag hade så ont.
    Då har jag fått en vit bubbla på min vårta.
    Vad kan det vara...snälla någon hjälp mig

Svar på tråden kondylom