• Sussi75

Datorskärmen stänger av sig själv

Vår datorskärm, en plattskärm, har börjat krångla idag. Så fort man sätter på den så stänger den av sig direkt. Man hinner se bilden i 1 sek sen blir det svart. Har kollat alla sladdar och dom är Ok. Har nu en gammal skärm till datorn och det funkar så det är inget fel på datorn iaf.

Vad kan felet vara? Är det bara att åka iväg och köpa en ny. Eller finns det hopp att den kan funka igen?

• Svar på tråden Datorskärmen stänger av sig själv
  • isisisis

Jag har haft precis samma fel ett antal gånger.Det har ven hänt at skärmen gått sönder fast den varit ny.
    Nu denna gång så lyckades jag sarta om den i felsäkert läge,även om det var svårt att hinna med.....
    Jag fick ändra upplösningen på skärmen.
    Tyvärr så sparades inte mina ändringar,så min kille fick komma och avinstallera drivrutinerna till grafikkortet och sen ominstallera dem igen...
    Lycka till....
    Inget vidare...

• Sussi75

Hur var det man gjorde för att starta i felsäkert läge? Kan ju testa, men jag tvivlar på att jag hinner för den stänger av sig väääldigt snabbt

Om det skall avinstalleras mm så får vi nog vända oss till nån expert annars kraschar jag säkert hela datorn

Men om det skulle vara grafikkortet, borde inte det påverka den andra skärmen jag har nu eller??? Inte så haj på datorer...märks det?

• isisisis

Du får vara snabb!
    Du trycker f5 eller F8 redan när du startar datan.
    Sen går du till Start ->Kontrollpanelen -> Lägg till eller ta bort program. Där hittar du förhoppningsvis drivrutiner till grafiken och avinstallerar. Skärmen går utan dessa, men trögt, så hitta nya drivrutiner på nätet och ladda ner och installera.
    Att det går med en annan skärm kan bero på lägre upplösning bl.a.

• Sussi75

Tack! Skall testa imorgon. Nu är det Tv-soffan som gäller

• Mumfy  1

Våran grabb hade precis samma problem
    Det slutade med att det blev en ny skärm 
    Har ni garanti kvar För i så fall byter de ut skärmen
    hör med affären där ni handlade skärmen 

Lycka till  

Acceptera det du inte kan förändra & ha mod att förändra det du kan !
  • Sussi75

Tyvärr har garantin gått ut. Hade det i 1 år men det är 2 år sen vi köpte den.

Har inte hunnit testa det där med nya drivrutiner ännu. Skall gör det innan vi införskaffar en ny.

• Gaztongirl

Prova att dra ur skärmen ifrån datorn och starta bara skärmen. Kommer det upp en ruta med no signal så vet du att skärmen är OK iaf

• isisisis

Gaztongirl.DEtta stämmer INTE i mitt fall.
    Jag har nu testat min skärm på 2 datorer,och det är samma problem.
    De stängs av,trots försök med ominstalleringar och support.
    DEt slutade med att vi fått lämna in den.Den lös dock in gen signal.
    Får se om det blir en ny igen!

• Sussi75
    Gaztongirl: Tack för tipset men det funkade tyvärr inte. Det verkar som det får bli en ny skärm. Suck! Har nog med utgifter inför jul......
  • Gaztongirl

Hoppsan läste nu att du körde med en annan skärm till datorn och att det fungerade. Ja då vet du var felet sitter iaf. Ja utgifter vid Jul brukar inte vara någon överdrift Du kan inte vänta med köp till mellandagsrean, de kanske rear ut någon utav årets modell?! Lycka till iaf

• Sussi75

Funderar på att vänta till rean, problemet är bara att vi tagit skärmen som hör till barnens dator och det är väl sådär poppis Får se om vi orkar samsas om en dator tills jul

Svar på tråden Datorskärmen stänger av sig själv