• bebisetta

madrass till vagga.

Efter nyår har jag tänkt att det börjar bli dax att inhandla det nödvändigaste till kommande bebis (bf 24/2). Vi har en vagga som jag låg i när jag var liten som en släkting gjort men som behöver en madrass.
    Min fråga är: Vet ngn hur tjock den ska vara? När jag tittat i vagnar så är ju madrassen jättetunn men det kanske ska vara så? Jag ska gå och få skummgummi tillskuret men jag måste veta tjockleken...

• Svar på tråden madrass till vagga.
  • troddeduja

Skulle kunna tänka mig att det är dom till spjälsäng. Hur tjockt det är vet jag inte. Ta med en linjal och gå till tex Ikea o mät deras spjälsängs-madrasser vetja.

• Triple Trouble

babyland har färdiga för korgar o vaggor, de passade vår gamla vagga. de är rätt tunna, men de ska vara det

• bebisetta

Tack för tipsen. Ska kolla var närmaste babyland ligger. Känns drygt med madrassen för jag skulle vara tvungen att sy överdraget själv och sy är inget jag är expert på...

• Triple Trouble

samma här, urusel på sånt. Om du har barnens hus närmare har de säkert också. babyland hade flera olika storlekar av madrasser att välja på och olika prisklasser. hittade en som diffade en centimeter bara, men det gick att trycka ner så att säga

• Dixie

vi köpte en spjällsängsmadrass på IKEA och klippte till i rätt storlek till vaggan, jag använde samma överdrag, det var ju lite stort med det vek jag bara in under madrassen.

• Pärla1

Vi klippte sönder en gammal madrass som vi fick av svärmor och sydde ett nytt överdrag på bara. Gjorde även ett "skydd runt om"( som ett spjälskydd)

• mada

fick en gammal vagga av svärmor som min sambo med fler har legat i. det var en skummadrass i som bara var 4 cm. jag tycker den känns tunn, men vad vet jag då jag nu ska få mitt första barn. vad tror ni andra?

• bebisetta

Puffar lite så "mada" kanske får svar på sin fråga.

Själv ska jag nog åka till barnens hus imorn o kolla in deras färdiga madrasser. Då får jag se hur tunna de ska vara.

• Triple Trouble

vår dotter sov i sin vagga tills hon var 4 mån, och då med en madrass som var som en vagnsmadrass, alltså 2-3 cm. De är inte så tunga så de sjunker igenom en tunn madrass. Tror 4 cm räcker alldeles utmärkt, hon ska ju liksom inte sjunka ner i en grop i mitten.

• Lino79

Jag har också hört att madrassen ska vara tunn i början. Madresserna från NG Baby (som finns på Barnens hus och Babyproffsen) till vagga är bara någon cm tjock. Vi slår till på en sån så att man slipper sy ett eget överdrag. De kostar 199 kr. Att få en skummadrass tillskuren är billigare men då får man inget överdrag med.

Svar på tråden madrass till vagga.