• kompisen

Hur är det att bo i Vänersborg och Trollhättan ?

Hej !

Jag och min man funderar på att flytta till Trollhättan eller Vänersborg eftersom vi ev kommer att få jobb på NÄL. Jag tänkte höra med er som bor i dessa städer hur ni trivs där. Hur är det med förskolor ? City ? Jag vet egentligen ingenting så jag är mycket intresserad av allt. Vi har två barn på 1 och 3 år.

• Svar på tråden Hur är det att bo i Vänersborg och Trollhättan ?
  • MissWhiskey

Hmm jadu kan tala för Vänersborg, inte så trevligt alltid att gå ut i stan för vi har väldigt mycket a-lagare och knarkare på våra gator som dessvärre ofta är på och tigger och följer efter dig...vi har lite problem med det kan man säga.....dagis vet jag ej affärer finns ej så många, Ica och Hemköp, Lindex och Vero Moda som är stora sen massa små butiker som är egen företagare.....

Mamma till Casper
  • Blinka

Bor i Trollhättan... Jag trivs bra, men har inget att jämföra med då jag har bott här i hela mitt liv. THN är större än VBG och har ett lite mer levande centrum, men det är inte på något sätt en storstad. NÄL är en helt ok arbetsplats jobbar där som SSK. Husen är ganska dyra och det är ganska hårt tryck på marknaden. Lägenheter är det rätt så gott om.. se upp för slumområdena bara. Barnomsorgen har relativt långa köer men som nyinflyttade till stan har ni förtur på det mesta när det gäller lägenheter och dagis. Om det är ngt mer du undrar över kan du skriva till mig! Lycka till med jobben!

• Petra D

Jag tycker att Vänersborg är jätte bra stad att bo i! Har bott här i hela mitt liv och har aldrig haft några problem med a-lagare eller knarkare. Bor just nu på onsjö och Alexander går på skördegatans dagis och där trivs han jättebra. I mars ska vi flytta till Vargön och vi hoppas att han ska trivas lika bra på dagis där.
    I Vänersborg city finns inte jätte mycket affärer men så man klarar sig iallafall. Ska man storshoppa så är det inte långt till Överby(runt 1-1,5 mil) och där finns allt.
    Det är jätte mysigt nere vid skräcklan och massor med fina badstränder.

Jag tycker absolut att ni ska flytta till Vänersborg!

Fråga gärna om det är något mer du undrar!

• bola

har nu bott i trollhättan i 4 år defter att flyttat hit från en annan ort. måste säga att det är en bra stad att bo i. huspriserna är relativt höga men det finns bra med lägenheter. det byggs också en hel del bla i halvorstorp, strömslund och vid resecentum.
    sevärdheter är bla slussarna och innovatum. shoppar gör ni på överby men centrum är på gång med nyetableringar och uppfräschningar.
    kan rekomendera områdena stavre och halvorstorp gällande boende , skola och förskola.
    kontakta bostadsföretaget eidar eller akelius för lägenheter och tjata lite för att få en bra lägenhet.
    innan vi köpte hus bodde vi vid edsborg idrottsplats, ett bra lägenhetsområde nära två skolor från förskoleklass till årskurs 9
    samt förskolor.

• HaJoMi

Flyttade från Göteborg till Trollhättan -00. I början tyckte jag det var alldeles för lite folk och för litet utbud men idag tycker jag stan är alldeles lagom. Här finns allt som behövs fast i mindre skala. Uppskattar att man har gångavstånd till det mesta (bor nära centrum men inte i) och Överby bara en bit ifrån. Lättast är det förstås att ha bil, men jag tycker det går bra att ta sig med bussförbindelserna med.

Förskolan har ett jättetryck just nu så det är svårt att få dagisplats. Syskonförturen är borta och man kan nästan säga att man hänvisas till att bara söka plats i augusti då årskullerna flyttas upp ett åldersstreck och de stora börjar skolan. Det finns vad jag förstått bara ett dagis som har andra tider än dagtider kvar om ni kommer arbeta dag/kväll/natt.

Jag arbetar inte i Thn utan pendlar till Gbg och även det funkar okej, om än inte toppen.

Vet inte hur det är att få en helt ny bekantskapskrets då jag har haft hälften vunnet genom att min man är härifrån men FL-fikor annordnas ganska ofta och dit är man hjärtligt välkommen. Man får bara ha i åtanke att alla har känt varandra ganska länge och se till att våga ta lite plats när man kommer.

Vänersborg är vackrare men Trollhättan känns mer som en stad tycker jag. Värt ett besök båda två om ni kan så ni kan få ett eget intryck av de båda.

• chase

Huspriserna är cirka 250 000-300 000 kronor billigare i Vänersborg än i Trollhättan. Det beror troligtvis på att Saab ligger i Trollhättan och många jobbar där.
    Köpcentrumet Överby ligger precis emellan städerna. Vänersborg är lite mindre och lugnare, Trollhättan är större, mer utbud, men dyrare.

• SunshineSweden

Båda stäerna är urtråkiga. Vi bodde där i ca 6 år och det är ljuvligt att ha flyttat ut till kusten.
    Det är jobbig väg till Göteborg från Trollhättan (45:an) endast en kanal och sjöar att bada i. Vi kände oss instängda där.

• SunshineSweden

Båda städerna är urtråkiga. Vi bodde där i ca 6 år och det är ljuvligt att ha flyttat ut till kusten.
    Det är jobbig väg till Göteborg från Trollhättan (45:an) endast en kanal och sjöar att bada i. Vi kände oss instängda där.

• Ghost

Spöket har huserat i Thn i 18 år och under den tiden har staden verkligen förändrats till det bättre. Ok att det inte är lika billigt som i VBG, men varmare, mindre blåsigt, större, bättre Friskis&Svettis, affärer, mm mm..... Åsså e det ju närmare till GBG o kusten. Bor väldigt nära NÄL och trivs kanooon

• kompisen

Tack för alla svaren. Vet inte riktigt hur vi ska välja. Vi ska på intervjuer i nästa vecka, så vi får väl börja med det och se hur det går... Då ska vi också passa på att se oss omkring i städerna.

• Sallisen

Jag bodde i Trollhättan 1984-1994 och jag trivdes jättebra! Det är en liten stad men inte för liten, alla affärerna finns där och Överby som sagt var en bit utanför stan. Det är nära till Götet så dagsturer dit går utmärkt att ta om man vill shoppa utöver det utbud som Trollhättan har.

Kanske lättast att börja med en lägenhet så att ni kan bo in er i stan, se vilka områden som ni kan tänka er att bo i om ni vill köpa hus så småningom.

Jag tycker att Trollhättan är finare än Vänersborg, men det är kanske en smaksak? På somrarna är Trollhättan jättemysigt, och att gå på Spikön och vid Slussarna är supermysigt! Fallen får man ju inte missa heller!!

... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
Svar på tråden Hur är det att bo i Vänersborg och Trollhättan ?