• MaRiKa H

fårskinnsfäll i vagnen?

Skulle verkligen behöva alla era råd.....
    Vi har köpt emmaljunga sittvagn med en hårdlift i. Nu tänkte jag lägga i en fårskinnsfäll i liften.... Räcker den samt overall till bebisen? (kommer föda i januari).
    Och isåfall var kan man få tag i en sån? Var på Babyland men dom hade bara gula å den gråa som jag egentligen vill ha var så mycket dyrare....
    Hur har ni andra gjort eller hur ska ni göra?

• Svar på tråden fårskinnsfäll i vagnen?
  • Labolinaa

Billiga fällar finns på Jysk...Ett annat tips är att du klipper till en bit liggunderlag. Det värmer oxå gott!
    Om något mer behövs beror nog lite på vart du bor...I söder blir det ju inte lika kallt som här uppe i norr.....

• Titti och mini

Fårskinn finns också på IKEA runt 350 kr tror jag Sånt med långa hår o är vitt. Kanske ska bebben ha nåt täcke också eller filt, men sen räcker det nog

• MaDdO

Vi kör fleeceoverall och åkpåse i fårskinn men märker vi att det är FÖR varmt så tar vi fårskinnspläd, tunn åkpåse och overallen istället! Det blir ganska varmt nere i en vagn!

• Linda82

ger ett tips angående fårskinnsfäll som jag har lärt mig ifa ni inte visste det. det fungerar ju så att det värmer då det är kallt ute och svalkar då det är varmt,så man kan anväda sånt året om!

• snutti

En tjock overall, fårskinn och en filt, så ska jag nog ha det. Du behöver verkligen ingen åkpåse om du tar en tjock overall.

Var på IKEA igår, de tar 395 för fällen...

• Pompelipossa

Har för mig att min syster använder fårfäll + varm overall, ev filt etc beroende på väder.
    Hon nämnde något om att hon köpt fårfällen på något "babyställe" (babyland eller liknande) och att den var bra/anpassad för barn och inte innehöll ngt "farligt" etc... Inget strakt minne av detta samtal, bara undrar om det är skillnad på fårfäll från ikea eller babyland-ställen? Impregnering ed... kan det vara sådant?

(Ska satsa på sittvagn med lift, fårfäll, overall och filt själv framöver).

• snutti

Ikeas ska vara godkänd, så det behöver man inte oroa sig för...

• Tola

IKEAs blev bäst i test för några år sedan! den hette då ett annat namn men jag antar att det är samma som nu! dessutom är det billigast har jag för mig!

• MaRiKa H

Tack för alla svar hörni! Tror nog att lilla knodden kommer få en perfekt tillvaro i sin lilla vagn...... :)

• Hannajo

IKEA:s fårskinnsfäll är inte tänkt att användas till bebisar, har jag läst i en annan tråd.

• Gafsan

Läste också det i annan tråd (som Hannajo). Ikeas är en fårskinnsfäll och inte lammskinnsfäll vilket tydligen ska vara en skillnad (garvningen?). Är själv ute och virrar omkring i får/lammskinnsdjungeln och vet inte vad jag ska köpa för sort.

• Puppelina

Jag köpte just ett lammskinn och fick veta att skillnaden mellan ett lammskinn och ett fårskinn är att lammskinnet inte har blivit klippt utan det är lammets första skinn. Därför fäller det inte, är mjukare och är bra för en massa saker som allergier, lugnar oroliga barn, lindrar vid förkylning osv. Det var försäljningssnacket jag fick så jag vet ju inte hur mycket som stämmer.
    Men att fårskinnet fäller visade dom till mig och eftersom barn stoppar mycket i munnen beslöt jag mig för lammskinnet (det skulle räcka i typ 18 år om man tar hand om det oxå) även om det var dyrare.

• Bäjbis

Finns på jysk!
    Sedan så har du babyproffsen!!

• Bäjbis

Jo glömde också att du klär barnet i overall som du sa..klä barnet alltid efter väderlek..tex kallt, blåsigt etc..
    Tre lager kläder är ok inte mer...
    dvs som du klär dig själv på vintern dock tänk på vindtäta ytterkläder på barnet. Närmast kroppen kläder som håller barnet varmt igenom att den avdunstar kroppsfukt och håller kroppen torr och varm.
    Inga syntetmaterial, bara naturmaterial.

Du kan känna i barnets nacke om den fryser dvs kall i nacken eller om den svettas fuktig och varm i nacken..bättre att ta för mycket kläder på barnet än för lite och ta av isof om barnet är varmt än tvärtom!!

Dock måste du tänka på att små barn kan inte reglera värme och kyla själv.
    För varmt eller för kallt kan orsaka spädbarnsdöd läste jag i en bok från min barnmorska på MVC så du måste ha noga koll på barnet hur den mår..

• ladyhawk

Nej, vad har sagts om Ludde/Ikea?

• Hannajo

IKEA
    --------------------------------
    Detta var det svar som någon hade fått från IKEA i en annan tråd:

Vi har haft en lammskinn som rekomenderades till barn,
    men det säljer vi inte längre.
    Ludde är en fårskinns matta som är längre i pälsen och
    kan kan bla därför bli väldigt dammigt för ett barn.

Med vänlig hälsning
    Madeleine
    IKEA Kundservice

• kalinan

Någon som vet vad en lammskinnsfäll kostar på Jysk?

Svar på tråden fårskinnsfäll i vagnen?