• Ledilnaan

Förhöjt tryck i hjärnan! Nån mer eller nån som vet mer!

Jag hade haft ont i huvudet i över 3 veckor, och i lördags började jag se en fläck i ögat, åkte till ögonakuten som konstaterade att jag hade svullna synnerver, vilket oftast tyder på hjärntumör eller hjärninfektion.
    Som tur var så hade jag inget av detta, utan ett alldeles för högt tryck i hjärnan som påverkar synnerven negativt, Man ska som max ha 20 i tryck, jag hade över 60, sen kunde de inte mäta högre utan mätstickan svämmade över.
    De har tömt mig (med hjälp av lumbalpunktion) 3 gånger i ryggen redan, ska göra åtminstone en gång till, ev fler.
    Har även fått tabletter mot detta, som verkar hjälpa.
    Är så underbart att efter så många veckor känna sig normal.

Finns det nån mer här som har varit med om samma? Eller vet en sida där det finns information om detta tillstånd? Jag har testat söka men hittar bara en massa om hjärntumörer...

• Svar på tråden Förhöjt tryck i hjärnan! Nån mer eller nån som vet mer!
  • morzan4

Nyfiken, vad är det du har som ger detta höga tryck då???

• Ledilnaan

morzan4: Det finns ingen orsak till detta problem, eller det är ju klart att nån orsak finns det, men de vet inte vad. Andra som har fått detta har de inte lyckats hitta nåt annat fel på, ingen hormonrubbning, fel på sköldkörteln mm.
    På svenska heter detta tillstånd, "förhöjt tryck i hjärnan utan orsak" och "hjärntumör utan tumör"

Som tur är så har de iallafall en behandling emot det.

• Ledilnaan

De misstänker att det kan vara övervikt och att jag började med p-piller. Men de vet inte säkert, men det verkar mest troligt!

Svar på tråden Förhöjt tryck i hjärnan! Nån mer eller nån som vet mer!