istället för kesella i lussebullar?
Min son är laktosintolerant, vad kan man ha i lussebullarna istället för kesella??+
Min son är laktosintolerant, vad kan man ha i lussebullarna istället för kesella??+
Många recept är utan kesella, men de flesta recept innehåller mjölk och smör. Kanske finns laktosfria varianter att byta ut? Har inte gjort receptet nedan, googlade mig fram till det. Recept med baksirap brukar bli bra, kesella lika så - det gör bullarna saftiga.
Lussebullar
Ca 30 st
200 g margarin el smör
5 dl standardmjölk
1 g saffran + en sockerbit
50 g jäst
1 krm salt
1-1 1/2 dl socker
3 msk ljummet vatten
2 medelstora ägg
16-17 dl vetemjöl
1 1/2 dl russin i degen, (kan uteslutas), plus russin till garnering
1 ägg till pensling
Smält margarin eller smör och häll i mjölken och låt det hela bli fingervarmt. Stöt saffran och sockerbiten i en mortel och slå det i mjölkblandningen.
Smula ner jästen i en bunke, strver salt och socker och häll på ljummet vatten.
Rör om och häll sedan den fingervarma saffransmjölken över den lösta jästen, knäck äggen och rör om på nytt.
Spara cirka en dl av mjölet till utbakningen. Blanda russin i resten av mjölet och rör ner det i degen.
Arbeta den kraftigt med en trägaffel eller liknande och låt degen jäsa i sin bunke, övertäckt i 1-1 1/2 tim.
Efter utbakningen ska bullarna jäsa i ytterligare cirka 10 min. Pensla därefter med det uppvispade ägget.
Grädda ganska högt upp i ugnen i cirka åtta min i 250 grader. Låt bullarna svalna under en handduk.
Jag använder aldrig kesella , men mina lussebullar blir fluffiga och fina ändå för jag använder matolja i.
Blir jättebra.
TS: Jag har inget recept, men gå in i den här tråden, där lovar jag att du får hjälp. De som skriver där är värsta proffsen!
www.familjeliv.se/Forum-3-22/m14389384.html