• Anonym (mamma)

Ny på tampong...

Hej

Jag är en mamma med en 14 årig dotter som vill prova tampong.

Hon är oskuld så jag undrar om jag kan göra något för att underlätta för henne?

Kan jag ex köpa hem vaselin? Eller blir tampongen "förstörd" då? Jag antar att jag ska köpa minsta storleken

Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde när jag börjde med tampong, kommer inte heller ihåg om jag fortfarande var oskuld...

Hon tävlingsimmar och behöver därför då använda tampong. Hon fick sin första mens i sommras, och den är "normal" och kommer hyffsat regelbundet.

Tacksam för tips!

• Svar på tråden Ny på tampong...
  • mamsen76

Jag började med tampong när jag var oskuld och det var inte skönt alls vill jag minnas....Prova med vaselin

• darkwell82

jag började med tampong som oskuld och det var inga problem, antar att det är olika.

• Anonym

Prova gärna Tampax tamponger med införingshylsa. Dom är mkt lättare att använda tack vare införingshylsan samt att få tampongen på rätt plats så att den inte ska kännas. Jag använder aldrig själv "vanliga" tamponger. Jag tycker dom är så svåra att föra in och få på rätt plats.

• Pockadockan

Du skriver: "jag antar att jag ska köpa minsta storleken"

Beror inte storlek på tampong på hur mycket man blöder?

LiamLej + Mamma = sant
  • Anonym

ja, håller med, tampax är bättre än alla andra tamponger, speciellt om man är oskuld!

• Anonym

Jag kan tipsa om vaselin eller vanligt glidmedel.
    Jag har alltid haft problem med tamponger..och även vid inträngadet vid sex. Jag Måste ha glidmedel på tampongen innan jag använder den. Och det även efter att jag fött barn.
    Så det är mina tips!

• CrazyOne

Finns annars bruksanvisningar i tamponpaketen hur man för in dom på rätt sätt.

Vaselin funkar..
    Jag kan bli torr därnere och smörjer in toppen på tampongen med vaselin och jag har inga problem med läckage.

• sakoline

Hade vaselin ibörjan. Sedan vänjer sig den så man kan ha utan men det dröjde. Har fortfarande vaselin helst om jag har tampong.

• xenaa

som andra säger... vaselin funkar.

precis som nån nämde. man ska välja storlek efter hur mkt man blöder.

Jag har t.ex de rosa stora jäklarna. eftersom jag blöder ganska mycket när jag har min mens. eller hade... ja det var ett tag sen .... man vill ju inte ha den nu heller när man är med barn.. lite ot men men

R.E.S.P.E.K.T
  • Anonym (Johanna)

Började också med tampax. Vaselin kan nog vara bra att ta på, och minsta storlek kan nog vara bra att börja med så hon får träna lite.
    Vet att jag låg i min säng och tränade för jag fick inte in den först när jag satt på huk eller med ett ben upp. Man blir ju mer avslappnad på det sättet tycker jag. Kan vara en ide´.
    Men nu har jag lärt mig.Flört

• Anonym

Bra att du ordnar för din dotter, jag tyckte det var supersvårt med mensen och pinsamt med bindor men förstod mig ej på tampong och vågade inte fråga min mamma.

• Anonym (Johanna)

Ja det glömde jag också säga! Jättebra gjort av dig som hjälper din dotter med detta.

• Anonym (233)

Jag tycker helt klart du ska ge henne en burk vaselin som man dippar toppen på tampongen i innan man för in,det blir SÅ mycket lättare då. Ang. storlek på tasmponger så röstar jag för att du köper hem de minsta tills hennes kropp vant sig vid tampong! Man kan ju faktiskt byta oftare om det behövs... Always och ob har bägge sina minsta tamponger i gula askar, själv föredrar jag ob då always är lite "torrare" yta på o känns strävare att föra in.
    Köp hem trosskydd el nåt som hon kan ha på natten (numera finns det ju bekväma och diskreta skydd).

Jag använde bindor i början (fick mens väldigt tidigt) och det dröjde tills jag var ca 15 innan jag rent fysiskt kunde få in en tampong. Jag var oskuld då. Så bara för att man fått mens innebär det ju inte att man är redo för tamponger (eller sex).

• Pallas

Ni kanske tom kan kolla på menskopp om hon simmar? Det är skonsammare för slemhinnorna och hon behöver inte byta direkt efter badet. Hygieniskt, enkelt, billigt och miljövänligt! m-kopp.se/shop/

När det gäller tampong har jag adlrg fixat de där införingshylsorna som Tampax har. Dessutom har Tampax läckt och känts obehagliga för mig jämt. Jag vet inte om jag är ovanligt skapt eller nåt? JAg vet inte hur bekväm du känner dig med det, men om hon har "mödomshinnan kvar" så kan du ju berätta för henne att man själv kan tänja lite på den med ett finger om hjon har problem med att sätta in tampong pga det.

• Anonym (mamma)

Tack för alla svar! Jättebra tips!

Svar på tråden Ny på tampong...