• astra77

Fragmin - någon mer som fått knölar under huden?

Jag har tagit fragmin-sprutor sedan cirka en månad tillbaka och skall ta ytterligare cirka 7 månader. (Födsel + 6 veckor)

Tar en spruta i magen varje dag, och har nu fått två små "knölar" under huden på höger sida. Är 99 % säker på att det beror på fragmininjektionerna - började som blåmärken där jag stuckit mig. Är det nån annan som också fått små knölar under huden - och hur lång tid tog det innan knölarna försvann?

• Svar på tråden Fragmin - någon mer som fått knölar under huden?
  • annry

Vid varje stick blir det en liten inflammation/irritation i fettväven och tillslut bildas ärrvävnad. Diabetiker varierar ofta stickställe pga detta. Vet tyvärr inte om eller när dom försvinner.

• Nickis

Hmm blåmärken får jag också av sprutorna och onda fläckar som sitter kvar ett bra tag men inga knölar än så länge. Antar att det lätt kan bli små ärrvävnader under huden. Hur stor är de?

• astra77

Nickis - typ som en kikärta, skulle jag tro. Stack förut mest på höger sidan, men försöker nu att variera mellan höger och vänster.

• Nickis

jag försöker variera mellan höger och vänster jag med men till slut så är man ju på samma ställe i alla fall. Man kan ju sticka sig i benet också eller bak på ryggen (lite svårare att komma åt). Antar att man får övergå till något av dessa ställen vare sig man vill eller inte senare - magen kommer ju att växa en del antar jag

Hoppas förhårdnaderna går bort av sig själv i alla fall!

Svar på tråden Fragmin - någon mer som fått knölar under huden?