• Kamilla

Hemgjord äppelmos, hur länge kan man ha det i kylen?

Ja, rubriken säger nästan allt...
    Det är alltså nerfryst äppelmos som jag tinat upp. hur länge kan jag ha det i kylen och ge dottern? Mosen är osötad, endast kokta äpplen och vatten alltså.

• Svar på tråden Hemgjord äppelmos, hur länge kan man ha det i kylen?
  • Jemais

Nej jag vet inte exakt, men det borde hålla sig ett tag tycker jag. Om du luktar och tittar på det innan du ger dottern det? Äppelmos brukar få vitt mögel på om det är dåligt, och vad jag har hört så ska det bara vara att ta bort det utan att det har förstört maten, men jag vill inte äta nåt som är mögligt men då har man i alla fall en liten vägledning om att det kanske är dags att kasta det! Men tyvärr är jag ingen expert på det... Låter trevligt med hemmagjort äppelmos i alla fall!

• Tossan79

Öppnad burk håller sig i 3-4 dagar.

• Ingen

Beror på hur kallt det är i kylen och hur försiktig du varit med att tillföra bakterier utifrån, exvis genom att använda skedar som inte är helt rena. Men även med mycket kallt kylskåp och rena skedar tror jag att hållbarheten är mycket begränsad - max någon vecka. Jämför med hållbarhet hos färskpressad juice som man rekommenderar ska komsumeras inom några dagar.
    Tänk också på att det inte alltid är mögel som visar sig först. Dels kan det finnas andra bakterier, dels kan äppelmos ha en tendens att jäsa, vilket innebär att sockret i äpplena omvandlas till alkohol. Jag har råkat ut för det några gånger. Det är visserligen ganska gott (blir kolsyrat och smakar cider), men förmodligen olämpligt för barn.

• Kamilla

Jag använde diskad sked när jag pulade ner mosen i en burk. Men någon dag borde inte vara nån fara då? Är inne på dag två nu och ger i morgon också, sen får det vara.
    Vill inte ge nåt som kan bli alkohol i men det borde väl ta ett tag innan äpplena reagerar så väl? Är mer rädd för bakterier.

Tack för era svar! Har mer äppelmos i frysen så det blir till att göra pajer av nån dag! *mums* :)

Svar på tråden Hemgjord äppelmos, hur länge kan man ha det i kylen?