• Kantarellen

Tygbindor del 4

Här kommer en ny tråd där vi kan diskutera tygbindor. Förhoppningen är att fler inspireras till att börja använda tygbindor, vilka har flera fördelar gentemot andra mensskydd.

Tygbindor är i mitt tycke betydligt mycket behagligare än engångsbindor, detta betor på att dom har ett spärrsikt som låter luft men inte vätska passera. Luftiga bindor som inte läcker med andra ord.

Utöver att tygbindor är behagliga är dom dessutom ekonomiska och miljövänliga.

Tidigare trådar
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m7821642-1.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-88/m9881894-1.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12101562.html

Några länkar till tygbindor.
    Ecosoft - home.swipnet.se/ecosoft/introsv.html
    ImseVimse - www.imsevimse.se/ListProducts.aspx
    Babyheavens bindor - www.babyheaven.se/Webbutik/bindor.htm
    Mother of Eden - www.allt-i-tyg.se/tygbindor.htm
    Ellas House minx pads - www.ehnappies.co.uk/images/padpics/pads.jpg
    Popolini - www.babyboden.nu/Mias/Websidor/tygbindor.htm
    ImseVimse och Ecosoft - www.deervillage.se
    Mommy´s Touch - www.barnshop.se/index.php

Och till dom som vill sy egna bindor och använda PUL-tyg.
    www.babyheaven.se
    www.diapershop.com
    www.ekopirpana.com/products.php
    www.wazoodle.com

• Svar på tråden Tygbindor del 4
  • Kantarellen

Dags för lite recensioner av mina nya bindor tycker jag, hann tyvärr bara använda dom en gång, men tänkte att jag kan ju skriva vad jag tyckte så här långt.

Mommy´s Touch
    Dessa bindor är snygga! Dom är lite större och tjockare än dom övriga tygbindorna som jag prövat men inte så det stör. Känns som om tar MYCKET blod utan problem. Tror att dessa bindor kommer bli lite av en favorit dom dagarna jag blöder mycket. Ångrar faktiskt att jag inte köpte ett trepack. Trist med dom är att dom inte går att vika ihop och knäppa med knappen som man kan med mina andra.

Babyheavens bindor är otroligt tunna och smidiga, bra mycket tunnare än dom tunna engångs faktiskt! Dom känns tyvärr inte riktigt lika luftiga som dom andra tygbindorna jag prövat, förmodligen just för att dom är så otroligt tunna, men fortfarande är dom naturligtvis bra mycket luftigare jämfört med engångsbindor. Prövade både flanell och fuskmocka men har ingen favorit av dom två.

• dekad

*puff*
    Så snygga dom där mommy's touch-bindorna är! Jag blev alldeles imponerad här

• MsNordqvist

Här är en som aldrig sett/hört talas om tygbindor, och jag måste bara fråga: Blir dom inte väldigt tjocka? Syns dom inte under byxorna?

• letw83

msnordqvist
    dom är i princip lika tunna som tex always ultra, skillnaden är marginell. syns absolut inte och är hur bekväma som helst. mycket svalare oxå. visst är det lite extra jobb med att tvätta dom men jag har så det räcker hela mensperioden och sen snör jag in alla i tvätten med lite handdukar. (dom ska tvättas utan sköljmedel) sen blir det ju rätt mkt billigare oxå. livslängden är runt tio år.

• Kantarellen

Angående tjockleken på bindorna så är Babyheavens bindor nog är det tunnaste och smidigare jag träffat på, inkluderat ?vanliga ultratunna bindor?.

• dekad

Jag tycker det verkar så bekvämt med tygbindor om man jämför. Tycker alltid att vanliga (jag använder always) är så jäkla plastiga och täta, råkar man bli varm blir det jätteäckligt svettigt och klibbigt =S Ne, när jag får pengar nästa gång ska jag minsann beställa ett trepack fin-bindor Och varför inte kasta in en m-kopp när man ändå håller på

• Kantarellen

dekad
    Åh vad kul att du vill pröva!
    Blir det Mommy´s Touch? Dom är lite större än dom andra men suger massor. Framförallt är dom väldigt sköna.

Svar på tråden Tygbindor del 4