• Sicali

Hur firar dagis lucia?

Är lite nyfiken på om dagis brukar
    fira lucia på något särskilt sätt.
    Det är förmodligen olika från dagis
    till dagis men det vore roligt att höra
    hur era olika dagis gör.
    Kommer det luciatåg till dagis eller
    får barnet gå i ett eget eller hoppar
    de över luciatåg.
    Helt enkelt gör de något speciellt?
    Vi tänkte att E skulle få vara utklädd
    till pepparkaksgubbe på dagis den dagen,
    är det fånigt? Är det bara han som kommer vara
    utklädd tror ni? Jag tycker det är lite roligt...

• Svar på tråden Hur firar dagis lucia?
  • Jennie Brunflo

Vi har aldrig varit med eftersom det är första året.

Men, dagis hyr lokalen bredvid dagis. (kvarterslokal i hyreshusområde)
    Föräldrar dukar, diskar, städar.
    Det serveras pepparkakor, saft, kaffe som personalen ordnar.

Detta är kvällstid kl.17.30.

Personalen fixar luciatåg.

• Jennie Brunflo

Kanske ska skriva att personalen fixar luciatåg med barnen.

Och ja, jag tror ingen annan kommer vara utklädd hela dagen förutom ditt barn.

• Nilla

På vårt går barnen lucia o sen bjuds det på fika

• åskmamma

Fråga hur de gör på ert! Har de inte talat om det förresten? Där jag jobbar har vi först ett tåg för 3-5-åringarna då de sjunger för sina föräldrar och sedan har 1-3-åringarna sitt tåg för sina föräldrar. Sen fikar vi gemensamt.

Min son ska vara tomte med en sån där liten lampaGlad

• MammaHappy

På vårt dagis kommer barnen att gå luciatåg för föräldrarna dagen innan "luciadagen". Just för att det är så många som har skolbarn oxå å för att kunna vara med på alla lussefiranden så brukar dagiset fira lucia antingen dagen innan eller efter.
    Å då är det vid kl.7 på morgonen å sen när barnen har sjungt färdigt så får föräldrarna vara med på frukost till självkostnadspris å då blir det gröt, å sen även pepparkaka å lussebulle.

• Sicali

åskmamma

Skönt att höra att fler föräldrar
    kommer klä ut sina barn.
    Vi har köpt en sån där dräkt
    till E som är ett par mjukisbyxor och en tröja
    som är bruna men vita streck på.
    Det är som vanliga kläder att ha på sig
    men ser ut som en pepparkaksgubbe.
    Därför tyckte jag han kunde ha dem på sig hela dagen.

• Jennie med ie

Där sonen går är det Luciafirande på kvällen. Så de är "normalt" klädda under dagen, sen vid firandet på kvällen så kommer föräldrarna dit med dem igen (de som ska vara där länge är förståss kvar ändå och får hjälp att byta om) och fräldrarna ansvarar för ev. utklädning och så. De barn som vill går med i Luciatåget och sen efteråt är det lussefika.

På mitt jobb, som är en kristen förskola, går barnen Lucia i kyrkan på morgonen kl 7 och tidigare än så öppnar vi inte så föräldrarna kommer alltså dit med dem. Färdigklädda helst. Efteråt så är det fika/frukost på förskolan. Vill barnen ha på sig sina Luciakläder hela dagen så får de det, det är upp till dem och föräldrarna. Jag kan tänka mig att vi kommer att ha nån liten tomte och nån pepparkaksgubbe hela dagen...

• åskmamma

han kommer vara jättefin Scali!

• Jennie med ie

Där sonen går är det Luciafirande på kvällen. Så de är "normalt" klädda under dagen, sen vid firandet på kvällen så kommer föräldrarna dit med dem igen (de som ska vara där länge är förståss kvar ändå och får hjälp att byta om) och fräldrarna ansvarar för ev. utklädning och så. De barn som vill går med i Luciatåget och sen efteråt är det lussefika.

På mitt jobb, som är en kristen förskola, går barnen Lucia i kyrkan på morgonen kl 7 och tidigare än så öppnar vi inte så föräldrarna kommer alltså dit med dem. Färdigklädda helst. Efteråt så är det fika/frukost på förskolan. Vill barnen ha på sig sina Luciakläder hela dagen så får de det, det är upp till dem och föräldrarna. Jag kan tänka mig att vi kommer att ha nån liten tomte och nån pepparkaksgubbe hela dagen...

• Svedalatös

Hej !

Såg ditt inlägg !

Jag jobbar på förskola så jag kan ju berätta hur vi gör !

Alla barnen är utklädda, antingen så har föräldrarna köpt kläderna eller så lånar vi ut till de enstaka som inte har.

Vårt lucia tåg går kl 14 i år !

Personligen så tycker jag att det är bättre att ha det på morgonen eller på kvällen så det är mörkt....

Ha det så bra o glad advent

• Sicali

Tusen tack för alla svar, då antar
    jag att även vårt dagis har något liknande.
    Eftersom det är första gången så tycker
    jag det skall bli jättekul, lill kommer älska det.
    Ungefär när brukar man få information om luciafirandet?

• Sicali

åskmamma

Du måste lägga in en bild på
    din lilla tomte i galleriet sedan så jag får se,
    det är så gulligt med en sån där lampa.

• åskmamma

Det är hög tid nu tycker jag, vi informerade våra föräldrar denna veckan i månadsblad.

• A o E

Vi börjar i morgon på inskolning. Men när jag var o hälsade på för ngn månad sen sa de att de inte kommer ha ngt firande i år. Det är en helt ny dagisavd och är min pojk börjar är de bara 9 barn, varav 8 bara är ungefär 1,5 år.
    Jag kommer dock låta honom ha en tomtedräkt som vanliga kläder den dan. Har en som är som en pyjamas i kvaliten så den funkar ju bra. Sen har vi en finare, som är arvegods från mig o mina systrar, som han ska få ha på julafton när vi ska ut och tomta hos vänner.
    Gulligt med pepparkaksgubbe!!!

• snusans mamma

På vår förskola firas Lucia kl. 7.00 på morgonen 13 dec. allt enligt föräldrars önskan.
    Många har skolbarn och hinner med både Lucia i förskolan och senare i skolan kl. 8.15.
    Vi fikar efter ett kort Lucia spel.
    Det är fika ,skinksmörgås, kaffe ,the'. mjölk, lussebullar mm. som man får betala en slant för.

• Tant Green

På min dotters dagis ska de inte ha luciatåg, de tyckte att det kändes lite väl avancerat när det är 16 barn (2 avdelningar med 8 på varje) mellan 1 och 2,5 år varav flera började förra veckan.... Men det blir luciafika kl. 14.30 och då ska de försöka sjunga lite åtminstone för oss föräldrar Jag har köpt en tomtedräkt till Maja och hon får nog ha den hela dagen tror jag, den är som hennes vanliga innekläder fast röd. (nä, luvan sätter jag på när jag kommer, men tröja och byxor får hon nog ha hela dagen).

• Tigerpluttis

Kolla med förskolan dom har säkert rutiner för hur deras firande går till.

• Axels och Annies mamma

På småbarnavd där Axel går 1-3år har de inget luciafirande men på de två avdelningarna med större barn 3-6 år har de luciatåg.
    De har jul-luciafirande den 20/12.

Svar på tråden Hur firar dagis lucia?