• DDB

10 månaders vaknar flera ggr på natten, o vill leka!

Lille prinsen har alltid sovit rätt så ok, har förstått det här med natt o dag jämt..
    Men nu har han börjat vakna tio gånger varje natt o är jätteglad o stället sig upp i sängen o vill leka (iaf komma upp o inte sova mer..).
    Det går oftast att söva om honom genom att lägga han ner hela tiden (han vänder sig runt på mage nästan direkt när man lagt han på rygg), ge han nappen o nallen o buffa han i rumpan.
    Men det tar LÅNG tid! Iaf minst en timme..
    Visst, hade han gjort det en gång per natt så hade de vart ok, men han vaknar efter en halvtimnme igen!
    Det går snabbare om man tar upp honom o vaggar honom till sömns, tar kanske 5 min,, men vaknar dock lika fort igen..

Förut så vaknade han efter en timme när vi nattat honom och var pigg o glad, då körde vi 5 mm två kvällar, o sen slutade han med det.
    Vore det ngt o prova med nu oxå?
    Tänker lite på grannarna med (bor i lägenhetshus), inte så kul om han börjar gapa o skrika mitt i natten..

Snälla, ge oss massor med tips! Känns som om vi kommit in i en ond cirkel, o vet inte redigt hur vi ska bryta den..

• Svar på tråden 10 månaders vaknar flera ggr på natten, o vill leka!
  • Shagwell

Låter liite som vår tjej, hon vaknar iofs "bara" (håller tummarna nu och gör kryss i taket) och en gång men är då kalas-pigg och vill prata och tjoa. Jag tar upp henne i vår säng och så får hon sova med oss, det fungerar men frågan är ju hur pass bra det är...
    Avbruten sömn är jobbigare än för lite sömn tycker jag.
    Hoppas du får bra svar annars kan du läs aunder min tråd om "Vargtimmen,existerar den"

• Snuttan06

Så kan våran dotter göra ibland också, men jag låtsas inte om henne. Jag vaknar av att hon sitter i sängen o leker med sina gossedjur..hon "snackar" och skrattar för sig själv en stund. I början så gick jag upp och försökte få henne o somna igen men då vart hon bara sur. Nu ligger jag bredvid och låtsas sova..efter ca 20-30min blir det tyst igen och hon somnar om av sig själv.
    Ibland kan det hända flera gånger per natt.

Kräver han din uppmärksamhet eller leker han bara ? Jag skulle nog låtsas om ingenting om han inte skrek och kallade på uppmärksamhet.

• DDB

Har provat o låssas-ignorera honom, men då ställer han sig upp o skakar galler i spjälsängen o blir jätteledsen Ledsen

Kan ju tillägga att han sover i eget rum, och att det funkat kanon hittills!
    Vill väldigt gärna att han ska känna sig trygg i sängen, vill egentligen inte att han ska behöva skrika o att sängen blir till ngt negativt,,
    Vet inte hur vi ska lösa den här onda cirkeln.. Skrikandes

¯²?­» / www.nogg.se/lucasen \ «¬._
  • osd77

Jag önskar jag hade några råd att ge dig, men jag undrar själv hur cirkeln ska brytas. En del nätter sover han som en stock men var och varannan natt vaknar han och är pigg. Första gången går det bra att söva om honom, somnar ca 30 minuter och sedan är han klarvaken. Försöker alltid söva om honom med en flaska välling, vällingen äter han men är fortfarande lika pigg. Har också försökt att ignorera honom, men det resulterar bara i att han blir ledsen och gråter/skriker istället.
    När han var mindre sov han jättebra, behövde bara kliva upp 2-3 ggr/natt för nappning Sedan började det med att han vaknade för välling mellan 03-05 men somnade alltid om, men den senaste månaden har han börjat med sina vakenperioder Vad ska vi göra med våra söner?
    Som sagt, har inga råd men det känns kanske lite bättre att veta att du inte är ensammen *kram*

• Elianova

Han kanske sover för mycket på dagen? Min tös var likadan men slutade vara pigg på natten när vi drog ner dagsömnen till 1 pass efter lunch när hon var knappa 10 månader.

• osd77

Ja, det kanske ligger någonting i det men jag vet bara inte hur jag ska kunna hålla honom vaken till efter lunch Han är trött redan efter 2,5 timme på morgonen, däremot är det svårt att få in det andra sovpasset utan att påverka nattningen. Vore kanske inte en sådan dum idé att prova, har ju ingenting att förlora på det...

• Elianova

Ja, det är ofta några tuffa förmiddagar innan det nya "schemat" sitter. Många sa till mig att det vra bra att aktivera dom så mycket som möjligt för att hålla dom vakna, gå ut coh leka gå till öppna förskolan etc. För oss funkade det dock bättre att dottern fick en lugn stund på fm vid den tiden då hon tidigare brukade sova. Tex så la vi oss i sängen tillsammans och vilade en liten stund men utan att hon somnade. Efter en vecka ca så satt de nya rutinerna och hon var inte trött förräns efter lunch. I och med detta sov hon oxå ca 1 timme längre på morgonen vilket gjorde att förmiddagarna gick smidigare.

Du kan ju prova iaf om du vill. Men ge inte upp efter en dag eller så, det tar ett tag innan det funkar. Tex så förutsätter det ju att de små liven ska sova ett längre pass om de bara sover 1 gång om dagen, vilket kanske inte alltid funkar i början, vilket leder till att de blir väldigt trötta och vill sova framåt sen em.

Lycka till!

• Pshevil

Äter han mellis på fm? När Zeb blir sådär trött på fm brukar han piggna till lite om han får lite frukt, då kan han hålla sig vaken till efter lunch utan problem. Efter lunch sover han ca 12.30-14.30. Somnar sen vid kl 20 på kvällen.

• osd77

I regel får han inget mellis på förmiddagen, men de dagar han får fruktpuré gör ingen skillnad... han är lika trött för det.

• kozzan

önskar oxå nån kunde komma med en mirakelmetod. min tjej på 9mån somnar vid 23, vaknar 03 somnar om 05 och vaknar 7. sen sover hon en halvtimeX2 på dagen. jag är helt slut. har hållt på så här i snart tre månader nu.

• Liam o Engla

min 1-åring har oxå börjat krångla på nätterna. förr sov han perfekt från 19-06 (så vi e lite bortskämda ) men de senaste veckorna så vaknar han o  e jättepigg o vill leka. när vi lägger han ner igen för o få han o somna om skriker han som en stucken gris så det tar mellan 1-3 timmar o få han o somna om. jättejobbigt. hoppas det är övergående. man vet ju inte vad man ska ta sig till. går ju inte att tvinga de att somna....
    antar att det är en massa intryck de bearbetar i sömnen som gör att de vaknar på nätterna...

Om allt går som det ska blir Liam storebror i maj
  • osd77

Med tanke på att det är så pass många barn som krånglar om nätterna hoppas jag på en utvecklingsfas, många nya intryck att smälta... om inte annat håller dem kanske på att lära sig något nytt.

Kozzan --> Lider verkligen med dig, förstår om du känner dig som en urvriden disktrasa... det är inte mycket sömn ni får. Även om Emil krånglar om nätterna sover han fortfarande bra om dagarna, åtminstone 2 x 1,5 timme.

Svar på tråden 10 månaders vaknar flera ggr på natten, o vill leka!