• Superflower

Bi ihop i en etta? Hur undviker man stök och kläder överallt?

Jag och killen funderar på att bo i hans etta för att spara pengar till en bostadsrätt.
    Är det någon som har gjort det? Bott i en etta på 40 kvm?

Hur lyckas man? Just nu har vi kläder överallt och då har jag änåd inte alla mina kläder där!

• Svar på tråden Bi ihop i en etta? Hur undviker man stök och kläder överallt?
  • lieh

Jag har bott själv i en etta på 50 kvm. Att ha bra förvaringslådor, garderober och vara nästintill pedant är råd som är bra.
    Lycka till!

• Nyfiken gul

då gäller det att leva lätt!

Ha bara möbler som ni faktiskt använder - ha även möbler som går att flytta på tex ett rumsbord på hjul, en soffa som är en bäddsoffa kanske?

det gäller att hitta smarta lösningar...

skaffa loftsäng?

Kort sagt, ta bort allt onödigt! Satsa istället på bra förvaringar o smarta lösningar..

Det är inte tex inte så smart att köpa hörnsoffa eller ett köksbord för 8 personer...

tänk compact living!

• Nyfiken gul

o just ja..

Sen gäller det att ha ORDNING!

plocka upp efter sig, hänga in kläder i garderoben, diska efter varje måltid osv...

o så får man lära sig den hårda vägen att man kan inte knöka in mer prylar än som får plats...

• linnsans

jag bodde med mitt ex på 39 kvm. bra förvaring är a och o. inga onödiga möbler. och så får man helt enkelt hålla efter så det inte blir stökigt...

• Superflower

För viss blir det mer stökigt i en etta än om man bor större?
    FATTAR inte varför det blir stökigt redan efter en måltid, gäller väl som sagt att hålla ordning direkt vilket vi båda är lite slöa med och jag blir sen sur för att han inte håller ordning. Men det kanske itne är fel på honom, utan ytan

• linnsans

allt "syns" ju mer när man bor litet liksom...

• lieh

Det blir inte med stökigt men eftersom du har mindre yta för grejorna så ser det stökigare ut.

Ikea har förresten bra förvaringsgrejor.

• lilla mej

vi bode i en "gäststuga" på ca 20kvm i 2 år och ojojojojo det var inte lätta alla gånger. Men vi tänkte som du att vi ville spara pengar ett tag + att vi bor utomlands och här är det väldigt dyrt att hyra en egen riktig lägenhet så oftast hyr man ett rum i en lägenhet eller hus med massa andra och det ville inte vi så det var vad vi hade att välja på. Men vi sparade till insattas och topplån på ett hus så nu är vi stolta husägare och har en bra slant på banken. Så det var helt klart värt det..... men ta kanske 20min varje kväll och städa iordning så det aldrig blir riktigt rörigt. Fråga om ni kan ha era vinter kläder förvarade hos någon på sommaren och sommarkläder på vintern. Det kan bli kämpigt men det går...

• Melisabeth

Vi bodde 2 pers i en etta med minakokvrå.. 28,5 kvm.

Hissade upp 160 cm-sängen på höga ben - vilket gav drygt 3 kvm förvaring under sängen... Vi ville inte had den i lofthöjd dock (isf hade vi haft arbetsstation och grejs under... Nu var den halvhögt uppe (125 cm) och tjänstgjorde som förråd..

3 sitssoffa+ sittpuff, matbord, arbetsstation, bokhyllor.. allt fick plats....

Matbordet gick att fälla så man kunde sitta 6 pers med god vilja, men i nerfällt läge tog det bara typ 25 cm... Använde en av matstolarna som arbetsstol, då arbetsstationen stod så man bara vände sig från matbordet och satt vid arbetstationen... Använd även små skrymslen till ngt.... Bygg på höjden...

Idag fattar vi inte hur vi fick plats, men det gick ju uppenbarligen =)

Just det.. "på-plats-bygg" speciallösningar för de där små skrymslerna som tycks omöjliga att använda vettigt =)

• Nyfiken gul

jag har bott trångt o då gäller det att tänka om..

kläderna tex... införskaffa kläder som du kan använda året om.... ha inte 34 vinterjackor om du inte har plats.. ha inte 92 par skor om du inte får plats...

skaffa en jacka som räcker höst-vinter-vår - skaffa sen en enkel sommarjacka = 2 jackor som får plats!

osv osv...

detta gäller även köksprylar, prydnadssaker, cd-skivor, dvd-filmer osv....

• Nyfiken gul

sen gäller det att tänka upp på höjden!

utnyttja väggarna o taket till förvaring!

o när det gäller att bo 2 i en etta så kanske det inte funkar att möblera efter väggarna utan ni kanske får möblera mer mitt på golvet o använda väggarna som förvaringsyta o gångvägar?

• linnsans

vad gäller kläder kan man ju alltid ha en sommar och en vintergarderob. den man inte använder kan man ju kasta upp på vinden/källaren under tiden. sen ta fram och tvätta...

• Melisabeth

ang det där småstöket.. vad vi egentligen tänkte med vår upphöjda säng - trots att jag svamlade iväg som vanligt) var att vi tänkte använda den som ställa in sådana där trådbackar typ... och ha som garderob typ... fanns bara 1 ynka liten dålig garderob i lägenheten.... Men det blev i efterhand så att vi knödde in min gamla lägenhet där istället =)

Men det gäller ju rent generellt att antingen beställa sig för att inte störa sig på röran, eller att ta nga sekunder extra och plocka upp saker - lägga dem direkt där de hör hemma =)

• flixflax

Vi bor på 40 kvm och det funkar. Har sängen i hög höjd den står på köksskåp så där är en massa förvaring.

Har litet kök och har därför matbordet i rummet med men det funkar eftersom det går att fälla ihop väldigt samtidigt som man kan fälla ut det och ha 6 matgäster.

Men visst blir det snabbt stökigt! Det gäller att slänga ALLT man inte använder och lägga tillbaka allt på sin plats samt ha bra förvaringsställen. I min lght är det 5 garderober dessutom och stort förråd.

Har även en 40 kgs hund på denna yta och vi ahr inte bråkat en enda gång.

Svar på tråden Bi ihop i en etta? Hur undviker man stök och kläder överallt?