Katt med urinsten, DÖD! kan det gå så fort?
Hej!
Igår fick vi avliva våran älsklingskisse efter tre dygn på olika djursjukhus. Kan det verkligen gå så här fort? Han hade ju bara kristaller o inte sten.
Vi i torsdags morse upptäckte jag att Eros hade svårt med kissningen. Då åkte vi in o vetrinären på djursjukhuset konstaterade urinvägsinf. Vi fick medicin o smärtstillande med oss hem. Eros blåsa var då inte full.
Vi fick dock inte i honom medicinen o han låg mest ner. Åt vid ett tillfälle under tosdagskvällen och drack inte vad jag såg.
På fredag åkte vi in igen eftersom han inte blivit bättre denna gången till ett annat djursjukhus. Nu var blåsan väldigt full och den tömdes. De konstaterade urinkristaller då blåsan tömdes. Vi skickades hem o Eros vaknade sakta upp efter lugnande. Han spydde till o från under hela tiden kanske ska tillägas.
På lördag låg han fortfarande stilla o så blev han liggandes. Vi tvingade i honom medicin vilket känns hemskt så här i efterhand o han spydde upp medicinen. Jag ringde en lokal veterinär och vi fick en tid senare på ef.m. Han trodde Eros behövde vätska. Kvart i tre på gick jag in till Eros som låg på toa o han tjöt då till något han under helat tiden aldrig gjort o började då spy blod. Gammalt bruntblod. Kvart över tre är han avlivad. Han hade en full blåsa och var utorkad hur nu detta går ihop.
Vi misstänker att det måste hänt något med hans blåsa då de tömde den. Någon som har erfarenhet utav detta?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-12-04 11:33:17:
Tack, för alla inlägg. Känns fruktansvärt att urinsten ska orsaka att en katt som Eros skulle bli så dålig. Han var en livsnjutare som bara kurrade hela tiden det räckte med att titta på honom. Han var ledaren i gruppen bestående av hans syster från samma kull o hunden. Alla tre hade så roligt tillsammans lekte,gosade o bråckade.
En liten fråga bara, spolning är när de sätter kateter på katten va?