• ming

Ska bananer förvaras i kyl eller rumstemperatur?

Jag och min sambo har en liten diskussion om hur man ska förvara bananer så att de håller så länge som möjligt.
    Jag jobbade för länge sen på en fruktavdelning i en matbutik och där sa de att man inte skulle förvara bananer i temperaturer under 12 grader, dvs inte i kyl. Men våra bananer här hemma blir snabbt bruna trots att de står framme.
    Så min sambo säger att man ska ha dem i kylen och att de då håller längre. Vad är det som gäller egentligen?

Kossan af Svammel
  • Svar på tråden Ska bananer förvaras i kyl eller rumstemperatur?
  • getingmidja

I kylen blir de ofta "frostskadade", iaf i vårt kylskåp.

• Elina87

Tycker att dom håller längre om man inte har dem i kylen, dvs rumstemperatur eller i skafferiet (fast där är det väl rumstemp?)

• bbpop

Nej, inte i kylen. De fryser ihjäl, stackarna!

• Cilota

"Bananer ska förvaras i rumstemperatur eller skafferi, aldrig i kylskåp. Om bananer förvaras för kallt blir de grå i skalet och förlorar smak."

enligt ICA.se

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • versan

Vi har våra i en grönsakslåda längst ner i kylen och dom förlorar inte sin gula färg så det kanske beror lite på vad du har för kylskåp?

• lellitA

Det enda jag vet säkert är att man aldrig ska lägga äpple och bananer bevid varandra för då blir bananersna svarta nästan med en gång. Finns ett ämne i äpple som gör att bananer mognar snabbare.
    Jag tycker faktiskt att bananer håller sig fräshast i kylskåpet men jag vet inte säkert.

• lellitA

ica vill att dina bananer ska mogna fortare så du kan komma och köpa nya oftare. Har ofta bananer i kylskåp då jag gillar när dom är kalla + att det känns som man undviker blomsterflugor och dom håller sig fräsha på något sätt Och jag har aldrig varit med om att bananan skulle tappa färg eller bli smaklösare.

• Googels

Jag tror det beror lite på hur länge man har bananerna. Ett par tre dagar i kylskåp tror jag inte gör något, men att ha dem där i en vecka eller två gör att de bli konsigt gråbruna i färgen - i alla fall i vårt kylskåp :)

Hade glömt bort det där med att man inte ska förvara bananer och äpplen tillsammans, så det är kanske inte så konsigt att vår för tillfället enda banan blivit väldigt fläckig när den ligger ovanpå äpplen bland annnat i fruktskålen!

• FaithHeavenly

Ingen frukt skall förvaras i kyl!!!!!

Kvinnan är mannens ära (bibeln)
  • Neko

Det beror kanske också på vad man har för temp på kylen? Våra blir gråbruna efter typ 2 dygn i kyl... däremot brukar jag lägga in dem dit någon timme innan jag ska äta dem eftersom jag tycker att de är godare kalla :)

• Kenzie

Banan ska inte förvaras i kyl, den blir frostskadad.
    Men vi har all vår frukt i kylen eftersom jag är supernojig att vi ska få in bananflugor igen.

• fjärde barnet på på väg

dem ska vara i skafferi... inte i kylen. jag har jobbat på obs så jag vet.

Svar på tråden Ska bananer förvaras i kyl eller rumstemperatur?