• Neko

Järngryta som rostat, hjälp!

Vi har en järngryta som det står att man inte bör diska i diskmaskinen. Det hade dock möglat i den så vi diskadeden i maskin i alla fall... och vi glömde att smörja in den med olja så nu har den rostat lite. Inte särskilt mycket, men iaf. Om man försöker laga mat i den så luktar det ganska mycket rost.

Finns det något sätt att rädda den eller måste man slänga? Är det farligt med rost i maten?

• Svar på tråden Järngryta som rostat, hjälp!
  • Annse71

En gång såg jag på "Tinas kök" och då kokade de vatten och lite salt (lite mer än vanligt kanske) i en järngryta. Under tiden det kokade kunde man ta en stekspade eller liknande och gnida bort beläggningarna som blivit i den. Efteråt oljade de in grytan. Har testat detta och det funkade hyfsat bra faktiskt.

• endagisänder

har samma problem här, men hos mig inte bara luktar det järn, smakade också rejält mycket, ingen höjdare.vågar INTE använda grytan igen!

• endagisänder

har inte diskat den i maskin föressten,e inte välsignad med någon sådan, den blev så ändå

• alltomfiske

Det är inte så farligt med lite extra järn i maten... Många av oss äter ju en massa järntillskott. Förr hade folk sällan järnbrist just pga att alla hade järngrytor och fick i sig järn den vägen!

• Luxie

smörj med matojla, ställ ugnen på 150 grader i 1½-2 timmar så borde den bli ok igen. Lycka till!

• Neko

Tack så jättemycket för tipsen :D Jag tänkte att även om järn är nyttigt så kanske inte rost är det, kan ju bli något helt annat kemiskt ifall det oxiderar, så jag har ingen koll på det :P

Svar på tråden Järngryta som rostat, hjälp!