• nasa

Barn med håravfall??

Är det någon här inne som ev har ett barn med detta problem, min dotter har alopecia, alltså håravfall och bär peruk. Hon har lite hår under men inte tillräckligt. Hon är på väg in i tonåren och både hon och jag känner oss lite ensamma om detta. Vi/jag går på en föräldra grupp men det känns som jag är den ända som vill ha kontakt och känner behov av att prata. Jag vill att min dotter skall veta att det finns fler och att hon inte är ensam om detta. Det klart hon har haft detta tillstånd i ca 7 år till och från och man har inte haft någon egentligen att prata med så jag kanske är lite ivrig. Detta är ju dock sällsynt och kanske man inte är van att prata om det, men jag tror att man mår bättre av att få prata av sig, dela erfarenheter. Vad tror ni. nasa

• Svar på tråden Barn med håravfall??
  • Långbenopluto

Oj, vad jobbigt för er.

Men finns det ingen förening eller liknande? Jag tycker det finns stödföreningar för allt möjligt idag.

KRAM

• snart tre

Min son har förmodligen det också. Han är 15 månader och för en månad sedan tappade han allt hår på huvudet efter att ha varit hårfager ända sedan han föddes. De tog prover på honom och hittade ett lätt förhöjt sköldkörtelvärde, som de påstår inte har med saken att göra men ingen vet riktigt än. Han hade dock en ordentlig infektion i kroppen som de tror har orsakat det hela.

Hur gick det till när din dotter tappade håret? Försvann allt på en gång eller stegvis?

• nasa

Hon började att tappa fläckvis, fick tillbaka allt igen. Efter ett par år tappade hon nästan allt på huvudet, kvar var några tofsar som vi rakade bort för hon såg sjuk ut. Det har växt och tappats i omgångar, hon är nu inne i en växt period. Jo det finns en alopeciaförening som är bra och ideell, men det känns lättare att sitta så här och ha ett forum, kunna ta åt sig av inlägg och kloka ord, man kan ju få en ny vinkling på detta och så tror jag att det finns ett stort mörkertal.

• snart tre

Har precis fått veta att en ovanligare form av streptokocker (som kan ligga latent i kroppen i flera år) kan orsaka håravfallet. Tydligen enkelt att se genom ett prov och enkelt att behandla genom antibiotika. Ska ta upp det med vår läkare. Vi är under utredning nu...

• nasa

Vilken tur ändå att ni kan behandla, vi gick också igenom vääldigt många prover men det visade bar att min dotter är väldigt frisk, så de vet inte vad man får alopecia ifrån eller varför, men de har kommit på vad som händer och det är ju en början. Alopecia är ju ingen sjukdom utan ett tillstånd och då läggs det inte ner så mycket tid eller forskning i ämnet, detta gör att allt tar jättelång tid. De är iallafall närmare en lösning nu än för 8 år sedan. så vi håller tummarna.

• apelsin

Jag har alopecia areata. Det finn ett engelskt forum som ar jattebra, dar ar jag medlem och gar in och chattar da det kanns jobbigt. Jag vet att dar ar ganska manga mammor som har barn med detta syndrom och manga tonaringar som haft alopecia lange.
    Hor av dig om du har fler fragor och kolla garna sajten:
    www.alopeciaonline.org.uk

• nasa

Puffar lite, kanske det är någon mer som vet eller har erfarenhet.

Svar på tråden Barn med håravfall??