• Solglimtar

Kikhosta trots vaccination?

Vår son som är 1½ har hostat så hemskt de senaste nätterna och det blir bara värre. När jag ringde dagis imorse och sa detta berättade de att 2 på hans avdelning har fått kikhosta. Kikhosta är ju farligt?! Väntar på att vårdcentralen ska ringa upp, men tänkte att nån kanske hade erfarenheter här inne...

Kan man egentligen få kikhosta om man är vaccinerad? Han har ju fått alla 3 sprutor. Vad kan det annars vara för hosta?
    Han är pigg och feberfri och hostar mest på natten eller när han busat en stund.

/E

• Svar på tråden Kikhosta trots vaccination?
  • blonde redhead

Jo man kan få kikhosta trots vaccinering. Däremot låter det inte som ditt barn har fått kikhosta. Hosta vid förkylning är vanligt att ha, det har mina barn nästan varje gång. Kiknar barnet när den hostar? Gör den inte det så är det inte kikhosta..

• Wilowa

Det kan vara kikhosta, för vaccinationen är inte 100%. Annars kan det vara astma.

• Axels och Annies mamma

Jag fick kikhosta som 15-åring trots att jag fått all vaccination när jag var liten. Det låter dock som om din son har vanlig förkylningshosta, men är du orolig gå till vårdcentralen så gör de en näsodling och tar reda på om det är kikhosta.

• Solglimtar

Vet ju inte hur kikhosta yttrar sig och det är nog i ett ganska tidigt skede om det ÄR så.
    Men han hostar tills han klöks och knappt får luft. Otäckt är det...
    Och han är aningen snorig men jag skulle inte påstå att han är sjuk för övrigt.

Svar på tråden Kikhosta trots vaccination?