• sariat

Ni som inte gillar att amma offentligt, hur gör ni?

Jag vet att det kanske är löjligt osv men jag vill absolut inte amma offentligt... jag tycker det är jättejobbigt. Så jag kan inte vara borta mer än högst 2-3 timmar när jag ska ut och ex shoppa för jag måste hem och amma. Någon som har nåt bra tips hur man ska göra för detta innebär att jag sitter för det mesta hemma alltid.. dottern är 4 veckor på onsdag. Kan man ge ersättning när man är ute? Alla tips är välkomna

• Svar på tråden Ni som inte gillar att amma offentligt, hur gör ni?
  • SaramedM

Om du sätter dig i ett amningsrum skulle det hjälpa?

Vet du vad som gör att du känner så här?

• Puffalina
    Jag tycker preciss om du att det är jobbigt...
    På en del fik finns det ju dock små hörnor som man kan sitta i då får man ju lite privacy iaf. Annars har jag ammat i bilen flera gånger...
  • April Mamma

Jag tyckte att det var lite jobbigt i början att amma ute..men efter några veckor så kände jag annorlunda..Jag tror att jag kände så för att det var "nytt och ovant". Nu tycker jag att amma är världens naturligaste

Om jag var på stan tex så valde jag i början ett fik/restaurang där man kunde sitta lite ostört.

Varför tycker du att det känns så jobbigt?

• sariat

ja i bilen är ganska smart.. de har jag också gjort..
    SaramedM: jag vet inte varöfr jag känner så.. men jag blir jättenervös och stressad.. mår riktigt dåligt av tanken att amma där folk kan se.. den enda jag kan amma inför är min sambo.. tycker tom de e jobbigt med kompisar, mamma, mormor osv.. hade gärna velat vara sån som kan amma var och när somhelst.. hade varit såå befriande.

• SaramedM

TS; usch vad jobbigt det låter.
    Hon är ju så liten så kanske löser det sig med tiden

Har du testat att amma i bärsjal? Då syns det kanske inte så jättemycket tänker jag och kanske skulle det underlätta för dig.

• ebben

Amningsrum finns inte i alla städer.....
    Men bilen är ju ett tips! Eller ev att lägga en filt över bebis/bröst? kanske.
    För oss hade det varit omöjligt att inte amma ute på stan,då vi har en timmes bilväg till stan/hem.Så jag har absolut ammat där jag har befunnit mig.
    Vill man inte det får man försöka trixa med amma i bil eller så.Eller att vara hemma.
    Ja,eller visst,ge ersättning går väl.Men VILL man amma så tycker jag man ska vara försiktig att ge annat.Det KAN ju börja strula...

• Puffalina
    Har du annars provat att pumpa ur brösten å ta med på flaska????
    Jag har pumpat nån gång men han har ännu lite svårt att ta flaskan så när det funkar bra kommer jag nog göra så...
  • etanol

Jag går undan, in på offentliga toaletter, eller om jag är och hälsar på ngn så lånar jag deras sovrum en stund. Har gjort så med bägge barnen och det funkar bra.

• porslinsd0cka

jag tyckte också att det var jätte jobbigt i början. Men typ efter en månad så funkade amningen bättre, gick liksom mer på rutin och jag kände mig mer "hemma" i området.. då kunde jag börja amma offentligt..

men jag är JÄTTE noga med att först ha ett linne och en bh som är lätt att dra ner (har ingen amnings bh eller linne) sen en tröja ovanpå som är stor så den är lätt att dra upp, så den kan skymma för bröstet så att så liite som möjligt syns. Brukar även dra upp benet på en stol eller vagnshjulet för att skymma ännu mera..
    När jag är hemma hos n¨gong brukar jag dra mig undan lite grann till ett annat rum eller i hörnet eller nått... och de förstår dom för jag har berättat att jag tycker de är jobbigt att amma offentlig...

och som etanol skriver.. offetnliga toaletter är ju också ett bra sätt bra att komma undan lite grann.. ;)

Svar på tråden Ni som inte gillar att amma offentligt, hur gör ni?