• MonicaH

Hur ska man göra när man tinar djupfryst kött?

Jag har tagit frame en stor bit Fransyska. Och jag vill ha den i kylskåpet och sen värma upp i mikron. Min sambo säger att man kan ta fram den nu, o låta den vara i diskbänken 6 timamr innan den ska lagas till, i rumstemperatur, UTAN att den blir dålig. ?? Jag tror att det samlas bakterier??

• Svar på tråden Hur ska man göra när man tinar djupfryst kött?
  • Sallisen

Om jag kommer ihåg så tar jag fram dagen innan och låter tina i kylen. Men oftast blir det ju så att vi tar fram en bit kött och ställer fram på diskbänken och låter den tina i rumstemperatur.

Hittills har vi inte blivit sjuka iaf.

... och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
  • blonde redhead

Den kan lätt ligga framme i flera timmar utan att det är någon fara. Den blir inte dålig av att tinas i rumstemperatur.

• Ylwis

har akktid framme mitt kött på diskbänken  för att tina om jag inte tar fram  ett dygn iförväg för då är den i kylen.

annars så tappar vi upp vatten i diskhon och den får tina där, går snabbare.

Mamma till Alvyn 051015
  • Tjej 83

kan man inte tina den i varmt vatten i diskhon eller i en bunke?
    fast bara en stund innan man ska tillaga den?
    så gör jag och flera med både kött o kyckling, går fort, lätt o bra..

ingens om sagt att de inte är bra...

• lisa85

Helt ok o tina köttet framme på diskbänken. När den är halvtinad lr så kan man lägga in den i kylen o tina vidare där. Det viktigaste är ju bara att den inte ligger tinad i rumstemperatur länge. Men en stund är väl ok,då kött ska tillredas helst rumstempererat. Bra både för pannan o smaken!

• Techna

Tina fryst kött i kylskåpet. En kyckling eller en litet större köttbit tar ett dygn att tina. Behöver man snabbtina produkten kan man göra det genom att sänka ned förpackningen i kallt vatten eller tina i mikrovågsugnen. Man bör därefter tillaga produkten direkt.

• blonde redhead

Tjej 83

Man ska inte tinA kött i varmt vatten, men kallt går bra. Vatmt vatten gör så att bakterierna frodas.

• piixelslyna

Blonde redhead - Hur frodas bakterierna då?

Jag har alltid tinat kött och kykling i varmt vatten.

• Ylwis
    blonde redhead skrev 2006-12-04 10:30:11 följande:
    Tjej 83 Man ska inte tinA kött i varmt vatten, men kallt går bra. Vatmt vatten gör så att bakterierna frodas.
    men du det går bra och så blir det varma vattnet kallt direkt iom att det är fyst! värmen håller sig ju inte  länge direkt.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Morots mamman
    Ja tinar mitt kött i KALLT vatten i diskhon , i varmtvatten trivs ju bacilluskerna skit bra juh... men ja brukar oxå lägga de på bänken om ja tar fram de dagen innan å sen lägger ja de i kylen övernatten alltså de ligger framme nån timma...
  • blonde redhead

För är köttet djupfryst så hinner det inte tinas upp igenom innan det frodas bakterier i kanterna. Bakterier växer i värme och det spelar ju ingen roll hur länge värmen håller i sig.

Men tillagar man köttet rätt sedan (= tar död på det ordentligt i rätt grader) så dör de flesta bakterier. Men att tina i varmt vatten avrådes trots allt starkt av alla livsmedelsmänniskor

• Ylwis

ja det märks ju här att vi alla gör olika och  att vi alla har olika uppfattningar om vad som är rätt och fel.

Mamma till Alvyn 051015
  • Rusty

Bakterierna frodas när köttet blir varmt. Därför kan man utan problem tina det i rumstemperatur, köttet kan ju inte bli varmt förrän det har tinat. Men det bästa är att tina det i kylskåp, det tar ett dygn ungefär.

Det är bättre för köttkvaliteten om köttet får tina jämnt. Därför är kylskåp bäst och varmt vatten sämst. Om man bara ville få köttet mjukt fort så vore ju det smidigaste att kasta det i kokt vatten, men det blir ju inte så gott...

• Tjej 83

sorry mena ju kallt vatten.

en gång hade jag varmt o det blev sånna vita kanter runt om som de blir i micro o fruset i mitten.
    så ja har alltd kallt nu mer.

• Mammanseko

Jag tar fram dagen innan och lägger i kylen eller samma dag och då ligger det på diskbänken.
    Tar jag fram i sista sekund blir det Defrost i micron innan tillagning precis!

• Danbala

Grundprincipen är alltid att tina saker så långsamt som möjligt, om jag inte missförstått det hela kapitalt. Med andra ord är ett dygn i kylen bra, eller många timmar på en bänk.

Just tinande i mikro har jag dålig koll på - men som sagt, allmän regel är att nedfrysning ska ske snabbt, upptining långsamt.

[...fnord...]
Svar på tråden Hur ska man göra när man tinar djupfryst kött?