Bra recept på laktosfri mat och laktosfritt bröd?
Är det någon som har det?
TACK!
Är det någon som har det?
TACK!
Jag brukar bara byta ut mjölet mot glutenfri blandning, eller pastan mot glutenfri osv... inga krusiduller alls, och alla kan njuta av samma mat
kolla på
www.ica.se
www.tasteline.se
www.coop.se
...för lite inspiration
Det finns laktosfri mjölk i de flesta affärer nu. Var noga med att du tar den som är helt laktosfri (från Valeo) och inte den som bara är laktosreducerad.
Den funkar precis lika bra till bakning och matlagning som vanlig mjölk. Däremot är den lite läskig att dricka "ren". Med massa obypulver i, funkar den dock
laktosfri är inte samma som glutenfri Du fick glutenfri svar ovan så här kommer laktosfri...
Det finns produkter från valio som är laktosfria så är den du ska laga mat till "bara" laktosintolerant och inte mjölkallergiker (mot proteinet) så kan du använda dem. De är märkta med "hyla", finns både mjölk, matlagningsgrädde och vispgrädde.
Är den du ska laga mat till mjölkallergiker finns t.ex. havreprodukter att ta till, leta efter "oatly".
Det du främst ska se upp med är halvfabrikat, där gömmer sig ofta laktosbomber. Står det något om mjölk, grädde, eller liknande så går det bort, och framförallt varning för VASSLE... det är i princip ren laktos.
När det gäller bröd så är det bara att läsa innehållsförteckningen, de flesta vita bröd innehåller inga mjölkprodukter och inget smör.
Javisst ja: Smör och hårdost kan de flest laktosintoleranta klara i måttlig mängd!
Ha det bra
/my
*laktosintolerant*
Paincake: Min man är avundsjuk, han tycker min mjölk är GODARE än "vanlig" - men han rör den inte - den är så dyr så den får man minsann inte slösa med! /my *som diggar Valio stenhårt*
Har inte druckit mjölk på 10 år eftersom jag har trott att jag varit laktosintollerant, men har insett att magen är strulig oavsett om det är mjölk i maten eller inte
...snacka om att känna sig lurad...
I alla fall, så skulle jag försöka dricka vanlig mjölk igen, men det smakar ju död och elände! Så kvalmigt!
Lite OT, men ändå
Tycker nog att den dyra valiomjölken har en läskig eftersmak, typ smält plast eller så.
Nåja, pannkakorna blir goda i alla fall
på min sida www.gronmat.net kan man söka efter recept och välja bort ägg och/eller mjölk
Alltså, jag ber så hemskt mycket om ursäkt
Helt borta
Du frågade ju om laktosfritt och jag svarade om glutenfritt
hihihi så fel det kan bli ibland
Men samma gäller där... jag byter ut mot låglaktos alternativen, eller laktosfria alternativ
Tips om man ska göra varm chocklad så här i vinter kylan så kan man använda sig av cocos pulver att blanda i vatten sen i med kakao, man får smaka av om man vill ha socker i den blir ganska sött ändå. Annars är det bara att göra som ovanstående föreslaget att byta ut mot laktos fria produkter.