• Thyra

Hård i magen , ok att ta lavemang ??

Hej Tjejer !

Det är så att jag är xtremt hård i magen , har suttit på toan i över en halvtimme och kämpat rent ut sagt , men det händer inget.

Är alldeles kallsvettig och har svårt för att sitta ner ordentligt , gör även ont i ena äggstocken när jag tar i ...

Frågan är , är det ok att ta en microlavemnag , utan att bebisen elle rnåt annat tar skada ??

Kram Thyra , v 18

• Svar på tråden Hård i magen , ok att ta lavemang ??
  • Glass

microlax borde man väl kunna ta. Det stimulerar ju bara den nedre delen av tjocktarmen.

• Thyra

Åhhh ,

Tack så mycket , då vet jag vad jag ska syssla med ikväll !!!

Kramiz

• Sprattel

Min BM varnade för lavemang och om man läser på förpackningarna på apoteket har jag för mig att de också säger att gravida ej bör använda dem. Ring i alla fall först din jourmottagning i kväll och fråga om råd!

Drick mycket, gå regelbundna promenader (en ordentlig promenad brukar faktiskt göra saken bättre, bara man klarar av att röra sig fortfarande utan att det gör för ont), ät ca 1 tsk linfrö/dag (mer kan vara giftigt), messmör & mycket fibrer. Undvik vitt bröd.

/Sprattel

• MayaPiraya

Det finns bulkmedel på apoteket, inte lika effektivt som lavemang, men det får systemet att fungera hjälpligt iaf. Laxeringsmedel ska du hålla dig ifrån.

• Glass

Sprattel - På linfrö förpackningen så står det 1-2 msk per dag.

Linfrö är giftigt, men bara om de är krossade eller om man tuggar sönder dem. Ta man hela frön i vatten eller filmjölk eller något sånt, så går de igenom kroppen hela och man får inte i sig något gift. däremot så får man alla de goda fibereffekterna eftersom de får ett gelélager runt sig.

• KarinN80

Hej

Köpte Laktulos på apoteket i fredags o d hjäpte jättebra....

• Liria

OBS!! Linfrön är INTE giftiga!!!! Varken krossade eller hela.

• Liria

Åkte iväg för fort. Av krossade linfrön kan man äta ca 3 msk/dag och det som de innehåller är i så liten mängd att det inte ska spela någon roll.

Som sagt, av hela linfrön får man varken i sig näringsämnen(innehålller nyttig linfröolja) eller gift om man är rädd för det och då ska man kunna ta mer än 1-2 msk, utan att det gör något.

Avkok på linfrön är ju en annan klassiker, men det är inte alla som kan svälja ner sörjan

• Becka21

Jag har kört med laktulos från apoteket o det funkar jättebra.
    Det skulle jag tipsa dig om istället än att ta microlax.
    Tror att det inte är så bra att ta det när man är gravid.

• jummie

thyra---> dricker du mycket mjölk?? Jag blev stenhård eftersom jag började dricka mer mjölk än vad jag normalt har druckit...kunde inte göra nr 2 på en vecka...*snyft* har slutat dricka mjölk helt o kan äntligen fungera normalt!!

Annars så är torkade katrinplommon eller linfrön i filen ett super tips!!!

får i mig allt som jag fick genom mjölken genom andra mejeriprodukter såsom fil, ost, keso.....

• aniara

Hej
    Hade samma problem som du. Min mamma är barnläkare och hon sa att det var helt ok att ta någon gång, men man får inte överdosera.

• snutti

Mikrolax e helt ok att ta ibland...

• Thyra

Oj !

Vad mycket svar och bra tips jag har fått , tack så jätte mycket.

Behövde aldrig ta till lavemang , det liksom kom av sig själv i går kväll men (%/(%(/ vad ont det gjorde....

Jummie : Ja , jag har nog aldrig druckit så mycket mjölk i hela mitt liv som nu , ska nog trappa ner på det.

Tack än en gång !

Kram Thyra

• MossaQ

Står inför samma problem... redan, är i v13.
    Hade även så med dotter och tillslut kretsade mina dagar runt om jag lyckats eller inte. Då provade jag "allt". Katrinplommon var bara för äckligt. Jag försökte verkligen. Men det gick inte.....
    Nu kör jag på russin och hasselnötter - saknar effekten som maaassor med kaffe kunde ha!!
    Kan/får man inta laktulos hela grav? Fick det efter förlossning med dotter då jag spruckit mkt och det var undergörare - när jag väl hittat rätt dos ;-P

/

• Hella20

microlax är okej att ta i bland då man är akutbesvär att bli av med förstoppning.

helena vecka 18

• turia

men inte är väl linfrö giftigt???

• turia

Linfrö

Linfrö används huvudsakligen som ingrediens vid bakning, i gryn- och müsliblandningar, och som bulkmedelslaxativ. Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.

En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade.
    --------------------------
    Hitta det på livsmedelsverket...

Svar på tråden Hård i magen , ok att ta lavemang ??